Lidhs Tooling #1 2018 1
Det är inspirerande att lösa problem som ingen an
nan har löst, tycker Fredrik Gustafsson som jobbat med många olika saker på Lidhs Tooling sedan 1984. M aterialframtagning. Det var Fredrik Gustafssons första funktion när han började jobba på Lidhs efter gymnasiet 1984. – Sen jobbade jag med trådgnistning under två år som är del av en maskinbearbetningen, berättar han. Rätta till misstag tidigt År 1987 började hans konstruktörsfas och i slutet av 90-talet började Fredrik med simulering, som han sedan engagerat sig i 20 år. – Verktygen blev dyrare och dyrare så det gällde att rätta till misstagen så tidigt som möjligt i tillverkningsprocessen. Det är ju skillnad om ett verktyg kostar 500 kronor eller 5 miljoner. Det finns många arbetstimmar att spara om man gör rätt från början. Sparade mycket plåt En av de första simuleringar Fredrik var med om gällde en topp till en vanlig palltruck. Kåpan köptes in från Indien, men kunden ville ha en billigare produkt och Lidhs ombads lösa problemet. – Vi tog fram verktyg som sparade oerhört mycket plåtmaterial. Det görs ju väldigt många palltruckar och kåpan blir ganska tjock. Då går det åt många kilo plåt. Vi tog fram en lösning som klipper och formar i två steg, det blev väldigt effektivt. Och ligger man på gränsen när det gäller hållfasthet, friktion, smörjning och kylning av verktyg måste alla parametrar fungera. Det är inte alltid en mängd olika parametrar behöver samverka, men just här var det så och det krävdes samarbeten med andra parter i processen. – Vi fick bjuda in till exempel smörjparter för att göra analyser av bärigheten i olja. Hos oss måste vi inte bara lösa problemet med själva verktyget. Vi kan vara behjälpliga med annat också. Kanske är det inte verktyget som är det verkliga bekymret, kanske pressen inte fungerar som den ska. Vill lösa problem Fredrik tycker om problemlösning. – Jag vill lösa totalproblemet. Får han bekymmer med växelspaken till den egna racercykeln vill han veta varför den krånglar. Att ta den enkla vägen och köpa en ny är inte hans melodi. Det tankesättet tar han med sig till jobbet. Fredrik har varit med länge, tillbringat många timmar ute hos kunder och sett väldigt många olika plåtbitar. Han konstaterar att man lär sig mycket av att vara ute hos kunderna. Då bygger man upp en kunskapsbank som man har nytta av hos nästa kund. Men att hitta en enda lösning och sedan nöja sig med det ligger inte för Fredrik. – Jag vill gärna ha flera olika lösningar att väja mellan innan jag bestämmer mig för den som är bäst. Därför vill Fredrik gärna vara med tidigt i processen och kunna väga för- och nackdelar mot varandra innan det är för sent. – Min tanke är att det ska fungera. ”Min tanke är att det ska fungera” 21 Process for Soluti ons KOMPETENS PÅ LIDHS