MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Nicklas Boström, vd och Patric
Hörnsten Nilsson, grundare av Watchit Golfs app. ”Räddat kaffe” lanserades 2021 och fick ett varmt välkomnande av Circle Ks kunder. Nu behövs inte projektet längre. WATCHITGOLF TAR HEM TVEXPONERING I USA VÄRD MILJONER FOTO: PRESSBILD WatchItGolf har utvecklat en app som hjälper golfare att vässa svingen till en bråkdel av kostnaden för traditionella lösningar. Nu ger ett unikt samarbete Örnsköldsviksbolaget potential att nå 44 miljoner tv-tittare i USA och Kanada. Appen från svenska WatchItGolf har laddats ned av 10 000-tals spelare över hela världen. Nu lanseras de nya apparna W Pro Player och W Prox i USA. Med hjälp av bildanalys används mobiltelefonen som en så kallad launch monitor som ger data om boll och klubba för träning och spel i simulator. – Sedan kan din tränare analysera filmen med din sving oavsett var i världen han eller hon befinner sig. Det enda du behöver är en Iphone, säger vd Nicklas Boström. Varannan golfspelare i världen beräknas bo i USA. Nu får WatchItGolf en mycket stark exponering i nordamerikansk tv tack vare ett samarbete med producentbolaget Viewpoint. – Vi fick kontakt när vi ställde ut på världens största golfmässa i januari. Ett sådant här samarbete är avsevärt mycket billigare än att köpa vanlig reklamtid, säger Nicklas Boström. Sändningarna, som leds av välkända skådespelaren Dennis Quaid, väntas nå 44 miljoner tittare i USA och Kanada under ett år. Programmet om den svenska appen spelades in i somras och började sändas med start i december. Medverkar gör WatchItGolfs grundare Patric Hörnsten Nilsson och delägare Anders Forsbrand. Dessutom Eric Eshleman, som utsågs till årets PGA-tränare i USA 2019. – Förutom exponeringen i tv når vi också en miljon personer via Viewpoints mejlutskick, säger Nicklas Boström. WatchItGolfs app finns i olika versioner. Den enklaste, för amatörer är gratis. Den mer avancerade, som vänder sig till proffs och tränare, har en månadskostnad på upp till 100 dollar. Sedan starten 2018 har WatchItGolf tagit in omkring 12 miljoner kronor i riskkapital. – För att kunna växla upp marknadsföringen och anställda säljare för vi nu diskussioner med investerare om att ta in ytterligare tio miljoner kronor, avslutar Nicklas Boström. ® För två år sedan inledde Löfbergs och Circle K ett hållbarhetsprojekt som gick ut på att rädda bönor som annars riskerade att bli svinn i kafferosteriet i Karlstad. Nu läggs projektet ner. Anledningen? Det finns inget kaffe kvar att rädda. ”Räddat kaffe” lanserades 2021 och fick ett varmt välkomnande av Circle Ks kunder. Satsningen, som inleddes som en pilot på ett begränsat antal stationer, kom snabbt att utökas till att finnas på samtliga nära 300 stationer runt om i Sverige. Circle K serverar elva miljoner koppar kaffe till sina kunder varje år, och totalt har det blivit drygt fyra miljoner koppar räddat kaffe under projektets gång – vilket motsvarar 42 ton räddade kaffebönor. – När Löfbergs kom till oss med en önskan om att rädda kaffe tillsammans blev vi överlyckliga, det här projektet har allt man kan önska sig. Tillsammans minskar vi matsvinn och har fått en unik produkt – till samma pris som vårt ordinarie kaffe. Det är helt enkelt en ”no-brainer” att välja det mest hållbara kaffet vi har, och det är nog en av de starkaste anledningarna till att det gått så bra, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K. 80–90 procent av kaffets klimatpåverkan sker i odlarlandet, vilket betyder att när kaffet når Sverige behöver varje böna komma till användning. Tack vare ”Räddat kaffe” har Löfbergs lyckats minska sitt svinn med 33 procent. – Att minimera svinnet och samtidigt bjuda på en smakupplevelse långt utöver det vanliga är naturligtvis en dröm. Projektet har bidragit till att vårt svinn i produktionen nu är nere på rekordlåga 0,3 procent, en fantastisk siffra. Det betyder att arbetet vi gjort tillsammans med Circle K har gett goda resultat på många sätt, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs. Fakta Räddat kaffe Ett samarbete mellan Löfbergs och Circle K där kaffe som riskerat bli svinn använts för att skapa unika blandningar. • Sammanlagt har 42 ton kaffebönor räddats från svinn. • Satsningen säkerställer en besparing på 195 ton CO2. • Användningen av bekämpningsmedel minskar med 200 kg. • En yta motsvarande 59 fotbollsplaner ställs om till hållbar produktion. ® CIRCLE K OCH LÖFBERGS HAR INGET MER KAFFE ATT RÄDDA FOTO: PRESSBILD 16