Framtidens verktygsbatterier 1
TEMA BATTERIER Metabos batteridrivna varmluftspis
tol HG 18 LTX 500 med 8 Ah LiHD-batteri. Foto: Metabo. Vridmoment på 2 711 Nm! Milwaukees mutterdragare M18 ONEFHIWF1D-121C med 12 Ah HIGH OUTPUT-batteri. Foto: Milwaukee. M ed det utbud av batteridriven utrustning som finns tillhanda på marknaden idag är det kanske svårt att tänka sig att bara för tjugo år sedan var blotta tanken på att jobba med batteridrivna verktyg närmast skrattretande för professionella hantverkare. Efter de senaste årens snabba elektrifiering, där de batteridrivna maskinerna prestandamässigt kommit ikapp nät-, trycklufts- och bensindrivna verktyg, är situationen idag i princip den motsatta. Skruvdragare med sladd på bygget, någon? Nej, precis. Den tiden är förbi. PROBLEMET NUMERA ÄR således inte tillgång, utan snarare att utbudet är så pass stort att det blir svårt att överblicka. Men lugn, det är där DMH kommer in. I den här texten kommer vi, tillsammans med representanter från några av branschens mest framåtsträvande tillverkare, att reda ut några av de vanligaste och viktigaste begreppen kring moderna verktygsbatterier, presentera det senaste på marknaden – och även i vanlig ordning försöka oss på lite framtidsspaning. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika batteriplattformarna? Vad menas med begrepp som ProCore, HIGH OUTPUT och POWERSTACK? Och är fler amperetimmar alltid bättre? NASA-PROTOTYP En kort historik innan vi dyker rakt ned bland battericellerna, det orkar ni med. Batteritekniken är äldre än vad man kan tro. Faktum är att det första batteriet, den italienska fysikern Alessandro Voltas skapelse ”Voltas stapel” (en samling silver- och zinkskivor med mellanlägg av tyg och poröst papper indränkt med en elektrolyt) uppfanns redan 1800. 1859 uppfinner den franska fysikern Gaston Planté det första uppladdningsbara batteriet, konstruerat av blysyraceller. Under 1900-talet hade nickelkadmium- och nickelmetallhybridbatterier stor betydelse för utvecklingen av små bärbara apparater. Idag har ”De flesta tänker bara att 10 Ah är bättre än 5 Ah, och 5 Ah är bättre än 3 Ah. ” nickelkadmium- och nickelmetallhybridbatterierna i stort sett helt ersatts av litiumjonbatterier, som är lättare, laddar snabbare och som håller laddningen bättre över tid. De första litiumjonbatteri-prototyperna togs fram av NASA redan 1965, men det skulle dröja tills början av 1990-talet innan litiumjonbatterier nådde marknaden. 27