VellingePosten nr 3 2023 1
26 RESTEMA MED VELLINGEPOSTEN snabbe Hjulben. Det
heter om Hjulben att han kan springa snabbare än tåget och detta kunde vi i alla fall vid ett par tillfällen konstatera. Efter ett längre stopp i gränsstaden El Paso (där vi hann gå av och göra en promenad) rullar vi vidare mot Arizona och kom på kvällen till en verkligt legendarisk västernstad, nämligen Tucson. Även här blev det ett längre uppehåll eftersom vi låg före tidtabellen och anlände nästan en hel timme (!) före utsatt tid. Vi passade på att besöka en ”saloon” nära järnvägsstationen som jag kände till från tidigare besök. Under andra och sista natten kom vi så till Kalifornien och efter frukost sker ankomsten till den storslagna Los Angeles Union Station. Vår resa med gruppen fortsatte därifrån med buss till San Diego, men det är en annan historia. Nu håller vi oss kvar på spåret och rekommenderar en komplett tågrundresa. Börja i New York och ta tåget som heter ”Crescent” som på 30 timmar tar er till New Orleans via Washington DC och Atlanta. Och som ger en god glimt av den typiska södern under färden genom sydstaterna Alabama och Mississippi. Från New Orleans fortsatt färd med ovan beskrivna Sunset Limited till Los Angeles, och kom ihåg att det går utmärkt att göra stopp längs vägen. Från Los Angeles går en annan berömd linje – Coastal Starlight – hela vägen genom Kalifornien och Oregon norrut till Seattle. Mellan Seattle och Chicago går tåget ”Empire Builder”, vars namn åsyftar den legendariska ”Lewis och Clark-expeditionen” som efter Louisianaköpet utforskade det för det dåtida USA nyförvärvade men okända gigantiska området väster om Mississippifloden. Expeditionen pågick från maj 1804 till september 1806 och anses ha haft stor betydelse för USA:s expansion och öppnat vägen västerut för nya bosättningar. ”Empire Builder” följer delvis expeditionens spår genom nordstaternas majestätiska vidder som The Big Sky Country och East Glacier Park i Montana, där man kan göra uppehåll och även komplettera med avstickare till Yellowstone National Park och Mount Rushmore. Att resa hela vägen i ett svep från Seattle till Chicago tar nästan 48 timmar (två nätter ombord) och efter att ha genomkorsat North Dakota rullar man genom svenskbygderna i Minnesota och Wisconsin innan avslutet i Chicago. Den mest klassiska tågresan i USA är dock ”California Zephyr” från Chicago över prärien och Klippiga Bergen till Salt Lake City, Sacramento och San Francisco, den första järnvägen som band samman USA:s öst- och västkust och invigdes 1869. Denna resa är bland Amtraks längsta – nästan 400 mil på 52 timmar – därtill en av de mest spektakulära. Och mer inspiration och information om USA:s olika tåglinjer hittar man på Amtraks hemsida: www.amtrak. com/home.html Från tågkupén – JÖRGEN WESTERHOV