Lokaltidningen Kanalen 1
Årg 24 • 2019 • ONSDAg 3 April • VeckA 14 • Nr 14
• LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM samhälle &politik 5 Gratistidningarna står sig starka Ny rapport visar att gratistidningarna slår övriga medieslag inom de flesta områden Det har talats om tidningsdöden i flera år. Lokala dagstidningar har haft svårt att överleva ekonomiskt och fått se sig bli uppköpta av större förlag med neddragningar och effektiviseringar som följd. Många riksnyheter läses numera till stor del på nätet och de stora rikstidningarna som DN, Aftonbladet, SVD och Expressen arbetar med olika former av betalväggar och andra sätt att kunna tjäna pengar på sina digitala tjänster. Men en publikationsform som står fortsatt stark i stormen är gratistidningen. Förvisso har Metro just tvingats rekonstruera företaget med skulder uppgående till 59 miljoner kronor, och det finns andra gratistidningar som går back, men i stort får man ändå säga att gratistidningsbranschen lever i högsta välmåga. Läsarundersökningen RAM som genomfördes 2017 visar att många faktorer är till gratistidningarnas fördel. I ett medielandskap som styrs till stor del av reklam visar det sig att det finns olika sorts tolerans för hur och var man projiceras för reklam. Det som läsare tycker sämst om är att få reklam i e-post, mobilappar, i radio och på tv samt i form av banners på nätet. I alla dessa kanaler är det mer än 66 procent av de tillfrågade som är negativa till reklam. Däremot är det bara 15 procent som inte är så förtjusta i reklamannonser i gratistidningar. Snarare visar RAM läsarundersökning att hela 33 procent anger att de aktivt letar efter bra erbjudanden i gratistidningen. Andra positiva resultat är att räckvidden är bättre än dagstidningarna, läsarna upplever att kvaliteten på artiklarna i gratistidningen blir bättre och hela 78 proGratistidningen är också den i särklass mest lokala mediekanalen ... priSet fÖr åretS GratiStidninG gick i år till Annonsbladet Dalarna. Foto: Ingela HellqvIst cent av de tillfrågade uppgav att de skulle sakna tidningen om den försvann. Gratistidningen är också den i särklass mest lokala mediekanalen. Gratistidningar täcker idag 234 av 278 kommuner i Sverige. De må variera kraftigt i upplaga, format och frekvens men vad de har gemensamt är att de delas ut gratis till varje hushåll i de flesta svenska kommunerna. Under gratistidningarnas branschdag på Berns i fredags presenterades delar av RAM:s senaste undersökning om gratistidningarna som kommer att publiceras i sin helhet senare i april. Det man tagit fasta på i denna rapport är vad medieprofiler och experter har för förutfattade meningar och åsikter om gratistidningar och vad den faktiska statistiken säger. En slutsats man kommer fram till i den nya rapporten är att inom de fyra disciplinerna action, engagemang, varumärkeskännedom och observation så vinner gratistidningarna i samtliga områden före de sex andra medieslagen betalda tidningar, tidskrifter, desktop, mobil, web-tv och radio. Jesper Almén jesper.almen@fixmedia.se UnderSÖkninGar viSar att förtroendet för gratistidningar är stort. Dels har de en stor täckning och läsarna har generellt en mer positiv syn på reklam i gratistidningar än i de andra vanligaste reklamforum som finns, som tv, radio, web, mobiltelefoner och betaltidningar. Foto: lena emmotH kia.com Omsorg, kunskap och originaldelar När du lämnar in din bil på Kia Originalservice hos oss är den i trygga händer. Våra servicetekniker är specialutbildade på just din bil och vi har tillgång till special hjälpmedel. Vi använder alltid reservdelar speciellt framtagna för din bil och smörjvätskor enligt fabrikens specifikation. Du får också automatiskt en kostnadsfri förlängning av Kia Assistans som gäller till nästa servicetillfälle. Samt en fri kartuppdatering. Så serva din bil hos oss, som kan din bil. Välkommen att boka tid! Välkommen till Aftén Bil – din enda auktoriserade Kia-verkstad i Åkersberga. Rallarvägen 10, Åkersberga Tel 08-503 351 00. www.aftenbil.se Öppet Försäljning Mån-fre 9.00-18.00, lör-sön 11.00-15.00 Verkstad: Mån-fre 6.50-17.00 Erbjudandet gäller till och med söndag 26/11 2017 och gäller endast de 100 första sålda bilarna. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller företagsavtal och gäller endast lagerbilar. Bränsleförbrukning blandad körning Kia cee’d Sportswagon 4,0-6,3 l/100 km, CO2-utsläpp 104-141 g/km. Testerna är gjorda enligt EU-körcykel Euro 6. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Bilen på bilden kan vara extrautrustad. Med reservation för eventuella tryckfel. *Se fullständiga assistansvillkor på kia.se