Kingsize 1
WWW.KINGSIZEMAG.SE 20 ÅR Fjärde Världen ”Världsom
spegling” (Juju Records / Playground Music) Releasedatum: 2002. Bästa låt: ”Ingen Annan” Bästa gäst: Sam-E (på ”Så går det till”) Bästa produktion: ”Festfixarna” (Breakmekanix) Ison & Fille ”Vår Sida Av Stan” (Hemmalaget) Releasedatum: 2002. Bästa låt: ”När vi glider” Bästa gäst: Sekken Thautz (på ”Bara kärlek”) Bästa produktion: ”Vår värld” (Masse) Redan i slutet av 1990-talet började Fjärde Världen skapa vågor på hiphopscenen i Stockholm, när trion vann en talangtävling som arrangerades av Redline Recordings. Matte (Sekken Thautz) och Tom (senare Max Peezay) bidrog med genombrottslåten ”Mer Än Musiken” till samlingen ”Den Svenska Underjorden”. Efter millennieskiftet signade Världish till Skåne-baserade Juju Records för att ge ut debutalbumet, ”Världsomspegling”. På skivan fanns mäktiga bangers som ”Ingen Annan”, med parhästarna Fattaru och bortgångna Daddy Boastin, samt gästande Timbuktu, Advance Patrol, Sub Fu Dogg, Sam-E och HighWon. Både Matte och Tom stod för ett synnerligen välsnickrat rimhantverk skivan (och karriären) igenom, med kvalitativa produktioner av Matte själv, Breakmekanix, Masse och Oskar Skarp. En svensk hiphopklassiker. Sprungna ur den kreativa gnistan från Redline Recordings, som nämnda Fattaru och Världish även gjorde, kom även Fille Danza och Ison Glasgow att lägga grund för en lång och framgångsrik karriär med sitt debutalbum. Efter medverkan på ”Svenska Underjorden” gav Ison & Fille ut debut-EP:n ”Tillbaka till gatan” 2001, följt av fullängdaren på Hemmalaget året efter. Albumet anfördes av hitlåten ”När vi glider” som snurrade dagligen på både radio och ZTV under tidsperioden. Många beskrev duon som arvtagare i rakt nedstigande led från The Latin Kings och skivan visade upp olika konceptuella teman om hiphop, orten, familjen, relationer samt en god portion humor. HighWon-klicken med Sabo, Hoosam, Ju-Mazz, Ison och Fille har en självklar plats i svenska hiphopscenens ”hall of fame”. Looptroop PST/Q ”The Struggle Continues” (DvsG) Releasedatum: 2002. Bästa låt: ”Don’t Hate The Player” Bästa gäst: Rantoboko (på ”Last Song”) Bästa produktion: ”Revolutionary Step” (Embee) I slutet av 90-talet byggde Looptroop hajp från grunden med otaliga releaser av kassettband, vinylreleaser, mängder av spelningar och hiphop-jams. Efter det solida debutalbumet från år 2000 så kom gruppens andra album att innebära en helt ny nivå för engelskspråkig hiphop i Sverige; Promoe, Cosmic och Supreme spelade in tidlösa klassiker över Embees originella produktioner och ljudbild. Nästintill varje låt på ”The Struggle…” har en tveklös klassikerstämpel; allt från svängiga ”Don’t Hate The Player” till melankoliska ”Looking For Love”. Det är ett faktum som befästs varje gång truppen kliver upp på en scen. Med all rätt går det nog att hävda att Looptroop (över tid) är Sveriges största hiphopexport genom tiderna. Det är ingen dålig bedrift av några schlookar från Västerås. ”Natt Klockan Tolv På Dagen” (Border Music) Releasedatum: 2002. Bästa låt: ”En Dåres Försvarstal” Bästa gäst: Leo (på ”Koboltbomb”) Bästa produktion: ”Så Lät Det Då” (Embee) Göteborgfostrade PST/Q kom ur det gyllene 90-talets vurmande för punchline-rap, där han fick genombrottet i gruppen/kollektivet Mobbade Barn Med Automatvapen. Efter några år hade Leo och Seron lagt micken på hyllan och PST/Q och Organism 12 satsade båda solo. Han gjorde med sitt debutalbum ett starkt avtryck i den svenska hiphophistorien med texter som andades medvetenhet, cynism och humor i en häxbrygd av knivskarpa rim och betraktelser av samtiden. Det blev aldrig någon musik för dansgolven kan konstateras, men däremot otroligt mycket matnyttigt för den eftertänksamme hiphoplyssnaren med fäbless för avancerade texter. Varken förr eller senare har någon svensk rappare kunnat visa upp ett mer skarpsinnigt textförfattande. Det säger en hel del om nivån som PST/Q befann sig på. NR 4, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 61