Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111 SISTA ORDET GAF (Sveriges gol
fadministratörers förening) Se över klubbarnas kanslier i golfexplosionens tider "Erfarenheterna från förra året visar att det inte längre är möjligt att driva golfklubbens verksamhet i huvudsak med fri- villiga insatser" är ett konsta- terande som allt fler klubbar har dragit de senaste åren. Golf- explosionen har fyllt klubbarnas medlemskvoter, allt större pengar rör sig i verksamheten, service- kravet till medlemmarna ökar, statliga och kommunala myndig- heter kräver sitt. Detta är saker som inte minst vi inom GAF har konstaterat. Vad är då GAF, frågar sig sä- kert många i golf-Sverige? Jo, GAF bildades i maj 1985 som en intresseorganisation (ej facklig) för Sveriges golfadministratörer och har till syften: - att medverka för ett gott kamratskap mellan medlem- marna, - att genom erfarenhetsut- byta och på annat sätt främja ut- vecklingen av svensk golfsport, främst på det administrativa om- rådet samt - att medverka till en förbätt- rad grund- och vidareutbildning tili och inom yrket. GAF har eget kansli med adress: c/o Sterneld, Mörbylund 23, 9 tr, 182 30 Danderyd. Tel: 08-85 32 43. Föreningens medlemsantal som f.n. är 140 har ökat stadigt och med tanke på alla nya golf- baneprojekt kommer den att göra så även de närmaste åren. Fördubblad omsättning Hur är det då att arbeta på en golfklubb? Vi som arbetar inom ett ser- viceyrke skall naturligtvis ha en positiv attityd men ibland upplevs kraven som orealistiska, bero- ende på medlemmars och gästers krav i relation till de resurser som klubbarna ställer till förfogande. GAF har undersökt intäkts- och kostnadsutvecklingen på några äldre golfklubbar och kons- taierat att driftsintäkterna totalt praktiskt taget har fördubblats under perioden 1986-1988. Med- lemsavgifterna har höjts med 7-10% per år och trots att man på flera håll höjt medlemstaket med 100-200 medlemmar är de kom- mersiella intäkterna dvs green- fee, sponsring och övriga reklam- intäkter, som ökat mest och mer än fördubblats. De senare in- täkterna är numera lika stora som medlemmarnas årsavgifter. Driftskostnaderna inkl. kost- naderna för administration och kansli har under samma period ökat med 30-40% dvs c:a 10% i genomsnitt per år, vilket i huvud- sak motsvarar inflationen om man väger in löneglidningen. I driftskostnaderna ingår dessutom att man i dag arbetar med dyrare produkter och driftsmässigt dy- rare utrustning och maskinpark på banan. I många klubbar har eller diskuteras en omorganisation enligt modell "Golf 2000" som ju antagits av Sv. Golfförbundet. Som alla vet innebär detta ett fär- re antal styrelseledamöter och en ökad arbetsinsats från anställda administratörer, kanslister och även i vissa fall banchefer. Detta innebäratt arbetskraftsreserven i form av förtroendevalda kommit- téledamöter kanaliseras till den idrottsliga verksamheten. Tre viktiga frågeställningar Har då de administrativa rutin- erna och kanslifunktionen an- passats till de utökade arbetsupp- gifterna i anledning av utveck- lingen och övergången till orga- nisation enligt eller liknande nya organisationer? Har man tagit hänsyn till de utökade service- kraven med t ex längre öppet- hållandetider, ökad assistans till kommittéer, ökad intern in- formation, införandet av manuell betjäning av greenfee, bankon- troll av spelrätt samt ökade arbetsinsatser i samband med företagsgolf och verksamheten kring sponsring och reklam- intäkter? Har man vidare förstått och accepterat att det är klubbar- nas kanslier som till syvende och sist fått bära ansvaret för infor- mationsverksamheten till alla "hemlösa" golfare i Sverige som bokstavligen utövar telefonterror mot hemortens golfklubb med frågor om medlemskap, "gröna- kortet-kurser", plats i medlems- kön etc? På GAF:s Erfaträff i Jönköp- ing 19 september i år framkom att svaret på dessa frågor är ett entydigt NEJ. Situationen ute på kanslierna har under året stundtals varit kao- tisk och personalen har tvingats till svåra prioriteringar av arbets- uppgifterna. Prioriteringar som i vissa fall upplevts negativt av styrelseledamöter och med- lemmar och som brister i de administrativa rutinerna, då de oftast, naturligt nog, inte upplevts av dessa som de viktigaste arbets- uppgifterna just då. Efter årets säsong, som inte varit någon annan lik vet vi i GAF att det finns slitningar och rela- tionsproblem mellan anställd kanslipersonal, både intendenter och kanslister, och förtroende- valda ledare i en del klubbar. Vi vet även att man oftast upp- lever sin situation som unik och många gånger relaterar den till inblandade personers kompetens och ledaregenskaper. Även om det senare givetvis kan vara rik- tigt i vissa fall, så gav emellertid Erfaträffen oss den erfarenheten att GAF måste aktivera sig i frå- gor som gäller utbildning, rollför- delning mellan anställda och för- troendevalda, medverkan i ut- arbetande av grundkoncept till befattnings- och arbetsbeskriv- ningar etc. Låt GAF komma till tals på "Bättre GK-kursen", inte som kursdeltagare utan med eget pro- graminslag. Låt GAF:s representanter vara med på ordförandeträffar och distriktsmöten med sina regio- nala ombud. Detta sker i Skåne vilket är ett utmärkt exempel. Vidare måste SGF ta sitt ansvar och ännu mer stödja vår verk- samhet inom bl a utbildnings- området men i viss mån även ekonomiskt. Samarbete måste utvecklas mellan GDF och distriktsidrottsförbunden, så att specialkurser inom exempelvis data- och ekonomiredovisning kan samordnas mellan golf- klubbar och andra större idrotts- klubbar. Dessutom borde en dia- log upprättas mellan SGF, GAF, SGA samt PGA vilken närmare granskar rollfördelningen mellan anställda och förtroendevalda i framtiden. Problem att lösa i positiv anda Förtroendevalda kommer och går inom alla ideella föreningar och det blir därför naturligt att den anställda personalen i fram- tiden får svara för en stor del av kontinuiteten inom golf- klubbarna. Detta gällernaturligt- vis inte bara inom den admini- strativa sidan, utan lika mycket inom övriga områden inom klubbarna, där klubbens anställ- da är berörda. Vi får inte heller glömma bort att även om de flesta klubbar i Sverige i dag främst är ideella för- eningar, förekommer andra vari- anter där klubben samtidigt ock- så är arbetsgivare med alla de krav som myndigheter, fack m fl ställer på dessa. Detta är något som golfklubbarnas medlemmar sällan funderar på, men som ställer stora krav och resurser på kanslier och förtroendevalda, inte minst i framtiden. Det finns redan nu exempel på problem som uppstått i klubbarnas roll som arbetsgivare i form av ej in- betalda centralt avtalade avgifter för pensioner och liknande. Avslutningsvis måste dock un- derstrykas att den stora majorite- ten av anställda på våra golfklub- bars kanslier är synnerligen nöjda med sina arbetsuppgifter och den positiva miljö de arbetar i. Låt oss därför NU i positiv anda ta tag i de problem som trots allt finns, både centralt, regionalt och ute på klubbarna och sträva mot ett gemensamt mål: Att föra svensk golf framåt pä alla plan - även det admini- strativa. Inlägget står för GAF:s styrelse. Författare är Lars-Göran Wulff, ordf. i GAF och intendent pa Eslövs GK. SVENSK GOLF • 11/1988 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116