Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79 TÄVLING När man talar med berö
rda parter i Volvo Tour, går det inte att ta miste på att samtliga inblandade är nöjda med premiäraret. Det mesta tycks ha fungerat till belåtenhet, inte minst grand finale Volvo Masters på Valderrama GC i Spanien. Tanken är ju att denna tävling ska bli något alldeles extra och Europas motsvarighet till US Masters. I samband med avslutningen i Spanien fick Svensk Golf tillfälle att träffa de ansvariga i Volvo Personvagnar AB, som ligger bakom satsningen på Europatouren, alla menade att premiäråret hade varit mycket lyckat. - Vi tar 1988 som ett läroår, vi har fått en mycket bra start på vårt engagemang i euro- peisk proffsgolf, nu satsar vi vidare för att bli bättre för varje år som går av vårt femåriga åtagande, kommenterade marknadschef Hans Olov Olsson. Rätt i tid 1984 drog sig Volvo Personvagnar ur sitt femåriga engagemang i Grand Prix-tennisen. Man började se sig om efter ett nytt mark- nadstöringsobjekt. Efter många och noggranna undersök- ningar stannade man för golfsporten. Hösten 1986 togs internt beslutet att satsa på golfen, ganska så precis ett år senare hade man kon- ceptet klart. Satsar långsiktigt Har ni satt något tal på det resultat som er golfsatsning förhoppningsvis ska ge? - Det går inte att räkna i några absoluta tal. Men låt mig säga så här. får vi ut lika mycket av projektet Volvo Tour, som vi fick av var femåriga tennissatsning har vi lyckats, svarar Roger Holtback, VD för Volvo Person- vagnar AB. 1/3 av Volvos budget för idrottssponsoring går till golfen. I pengar rör det sig om ca 100 milj över de fem år åtagandet i första hand löper. Ska man tolka VD Roger Holtbacks kommentarer, tyder mycket på att kontraktet med PGA European Tour förlängs med ytter- ligare fem år, när det nuvarande går ut. - För att en dylik insats ska ge effekt handlar det om långsiktiga satsningar över minst fem och uppemot tio år, säger Holtback. Volvo satsar högt — Hur mycket pengar vi lägger på projek- tet är svårt att direkt precisera. Men så mycket kan sägas, att det handlar om förhållandevis låga summor eftersom vårt företag är mycket kostnadseffektivt, menar Holtback med an- ledning av siffran 100 miljoner. Verksamheten sköts av det för ändamålet nystartade bolaget Volvo Tour Promotion med säte i Bryssel. I dess styrelse sitter bl a Hans Olov Olsson (ordf.) samt Volvo Person- vagnars informationschef Ingemar Örten- dahl. VD är Mel Pyatt. Åtagandena går bl a ut på att ge spelarna förstklassig service på och kring touren, huvudsponsorskap och prispengar i några tävlingar samt bonuspengar till de 15 bästa i slutställningen på Order-of-Mcrit. Tagit ställning S k appearance money - pengar som används för att köpa spelare till tävlingarna - har varit ett förhatligt begrepp och ett pro- blem som European Tour försökt komma till rätta med — men utan större framgång. Volvo Tour Promotion har tagit klar ställning i frå- gan. - Vi är helt emot appearance money. Det måste vara mer utvecklande för touren om dessa pengar även kan läggas i den totala prispotten, därmed kommer fler i åtnjutande av dessa pengar, säger Hans Olov Olsson bestämt. - Vår filosofi är också, att ingen spelare ska särbehandlas, alla ska känna sig likvär- diga. Därför måste appearance money bort. Inte i någon av de fyra tävlingar, där vi i år stått för huvudsponsorskapet, har det före- kommit någon form av appearance money, förtydligar Hans Olov Olsson. I och med det svenska företagets sponsor- åtagande har man också fått sydafrikafrågan på halsen. Det svar som vice VD i Volvo Personvagnar och ytterst marknadsansvarige Mats Ola Palm gav på min fråga om hur Volvo ser på sydafrikaproblematiken kan bara tolkas på ett sätt: Det svenska bilföre- taget känner sig besvärat av att bli nämnt i sammanhang där Sydafrikas apartheidpolitik finns. Volvo vill så snart som möjligt få bort sydafrikafrågan från dagordningen. - Volvo drog sig ur Sydafrika sä tidigt som 1972. Det är ett svårt problem som ska lösas och vi kan inte som sponsor gå in och utfärda dekret som sporten ska följa. Men det försen ständig intern diskussion i ämnet, där vi för- söker artikulera vår ståndpunkt. Jag är över- tygad om att vi inom en snar framtid ska kunna nå en lösning även på denna svåra punkt, säger Mats Ola Palm. | VARFÖR TRÄNGAS I SPANIEN ELLER PORTUGAL - NÄR DU UTAN PROBLEM KAN SPELA TVA RUNDOR PER DAG I FRANKRIKE. VI FÖRLÄNGER DIN SÄSONG BÅDE VAR OCH HÖST MED GOLFRESOR TILL AIX-LES-BAINS, D1VONNE. GOLF-SKOLA INGÅR. NYHET! LA GRANDE MÖTTE (VID MEDELHAVET) Vi flyger varje vecka fr Arlanda o Köpenhamn. Vår. fr1.285:- sommar o höst. Weekend-, vecko-. 10-dagars- o 2-vec- korsresor. Eller bila o golfa. Valfri reslängd (pris fl 1.285:-/vecka inkl hotell, frukost, golfskola mm). Golfskola 2.? tim/dag ingår alltid i priset till alla golf- mål (ej juni. juli, augusti). Ej hcp-krav men grönt korl är obligatoriskt. 3 tävlingar/vecka. Fina priser, bl a presentkort på 1.500:-. Nybörjarträvlingar. Alla res- mål i närheten av Geneve/Lyon. Sommargreener hela året. (I Divonne fr ca 20/3—ca 15/11. Förtsklassigt från hotellet (ill sista hålet. DOMINIKANSKA REPUBLIKEN - CASA DE CAMPO Västindien, 2 banor fr 8.995:- 10 dagar. (Flyg, lyxhotell, greenfee o golfbil ingår.) SVENSK GOLF • 11/1988 79 Sänd Golfkatalogen Namn Adress Postadress Intr av Vår/Höst-golf (stryk) Sv. Golf 11/88
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116