Stenkoll 1
i de ärenden vi prövat. Det är bra att vi har en
eftermiddag avsatt för det innebär att vi har tid att gå igenom och diskutera innehållet i besluten en sista gång, säger Lars A. Andersson. Han konstaterar att en av hans viktigaste uppgifter är att granska besluten ur juridisk synpunkt. Men också att fortlöpande informera handläggare och sakkunniga om nya EU-direktiv eller nya domar i mark- och miljödomstolarna som har betydelse för miljöprövningen. – Det brukar jag ta upp på våra måndagsmöten. Besökt 25 kommuner Johan Hjerpe konstaterar att miljöprövningsfunktionen hos länsstyrelsen i Dalarna även vidtagit andra åtgärder för att i möjligaste mån säkerställa en effektiv prövningsprocess. – Vi har besökt samtliga kommuner i Gävleborgs och Dalarnas län, totalt 25 stycken. Kommunerna är ju viktiga remissinstanser vid miljöprövning av verksamheter och även tillsynsmyndighet för många verksamheter. Vi har presenterat oss och informerat om hur vi jobbar. Det tror vi är viktigt för att skapa ömsesidig respekt och bra samarbetsklimat som i slutänden bäddar för en effektivare prövningsprocess. Splittrat samrådsansvar ett aber Sedan länsstyrelsen i Dalarna fick ansvar för tillståndsprövning även av täkter i Gävleborgs län 2012 har myndigheten även utvecklat samarbetsrutiner med länsstyrelsen i Gävleborg, som enligt lag fortfarande är samrådsmyndighet för miljöfarliga verksamheter i det egna länet. – Vi får meddelande om när det är samrådsärenden på gång så att vi kan lämna synpunkter till länsstyrelsen i Gävleborg. Handlar det om större projekt försöker vi också vara med som åhörare på själva samrådet, säger Johan Hjerpe. Även om samarbetet med länsstyrelsen i Gävleborg fungerar bra tycker han dock att det är principiellt fel att ansvaret för samråd och prövning är splittrat. – En effektiv miljöprövning grundläggs i stor utsträckning redan i samrådsfasen, säger han. Svår ekvation Däremot är han nöjd med att varken han eller övriga sakkunniga vid prövningsfunktionen behöver yttra sig i större ärenden, s k A-verksamheter, som prövas av Miljödomstolen. – Jag vet att vi har kollegor som behöver ägna mycket tid åt sådana yttranden. Här i Dalarna är det medarbetarna på miljöskyddsenhetens tillsynsfunktion som har det ansvaret. Det innebär att vi helt kan fokusera på våra prövningsärenden. Johan Hjerpe konstaterar slutligen att kravet på effektiv handläggning och kravet på myndigheter att underlätta för företagen kolliderar med det faktum att den lagstiftning och det regelverk som styr prövningsverksamheten blir allt mer komplex. – Det där är en ekvation som är svår att få att gå ihop. Men vi kämpar på… •