Stenkoll 1
säkerhet Säkra transportörer När Skanska nu ser ö
ver säkerheten kring sina bandtransportörer har man utgått från ett användarperspektiv, i motsats till det produktionsperspektiv som kanske ofta får råda. Slutsatsen lyder: det är inte gott nog att bara skydda mot de farligaste riskerna. Med projektet "Säker tillverkning" har man tagit ett större grepp. Bandtransportörer har tidigare ofta lämnats utan att ingreppsskydd har satts tillbaka. – När vi tittade på hela segmentet av maskiner märkte vi att många av dessa var helt oskyddade, berättar Johan Nordin. Detta gällde förstås även bandtransportörer där vi historiskt haft några riktigt otäcka olyckor. En viktig del av arbetet bestod av att definiera vilka säkerhetskrav företaget på egen hand skulle ställa på maskinerna i verksamheten. – Naturligtvis fungerar arbetsmiljölagstiftningen som grund i det jobbet, fortsätter Johan Nordin. En central del av den handlar om att förebygga olyckor och bygga bort risker. Därefter gick vi vidare och tittade på de maskindirektiv som gäller i fråga om vilken standard transportörerna ska håll. Skanska upptäckte att standarden inte ställde så höga krav som man själva tyckte behövdes. Säkert arbete på höjd Fallolyckor är en av de vanligaste kategorierna av arbetsplatsolyckor i branschen. Skanska arbetar på bred front för att hitta sätt att bygga bort riskerna. Där det inte är möjligt försöker man att hitta rätt fallskyddsutrustning till rätt arbetsuppgifter. Mikael Neiner Riskerna för fall från höjd i en bergtäkt kan lite grovt delas in i två kategorier. Dels handlar det om arbete som måste utföras på viss höjd, exempelvis vid inspektioner och reparationer av maskiner, och dels rör det sig om inmätning och borrning uppe på bergpall. Produktspecialisten inom fallskydd Mikael Neiner, från fallskyddsföretaget Procurator som Skanska samarbetar med, menar att när det gäller den andra kategorin, arbete uppe på bergpall, handlar det om olika varianter av personligt fallskydd exempelvis rep med replås och fallskyddsblock. Skanskas arbetsmiljöutvecklare Marie Sandberg: – Vi har testat flera sätt att förankra utrustningen, bland annat en form av "galge" som kan fästas i borrade hål eller i en stålvajer som spänns upp på en meter höjd som en form av ”löplina”. – Från den fallskyddssele man har på sig går rep med replås och man släpper själv ut så mycket lina man behöver ha för att kunna arbeta, förklarar Mikael Neiner. 26 KROSSORDET # 142 Han fortsätter: – När det sedan handlar om arbete uppe på en kross eller liknande försöker vi alltid föreslå plattformar, räcken, trappor eller liknande. Men tyvärr så är det inte alltid möjligt att bygga sådana. Då handlar det istället om att använda personlig fallskyddsutrustning och att det finns infästningspunkter där personalen kan säkra sig under arbetet. Skanska arbetar också med ”rätt arbetsmiljöval” vid inköp och användning av stegar och bockar som finns ute i verksamheten. Man tittar dessutom på möjligheten att jobba med skylift eller liknande. – Vi försöker att på varje anläggning se över behovet och om det är möjligt att ha en skylift på arbetsplatsen, eller åtminstone nära till att hyra, säger Marie Sandberg. – Att förebygga fall och hitta rätt varianter av fallskydd är ett pågående arbete och det återstår mycket att göra framöver, för att hitta lösningar som medarbetarna känner fungerar i det dagliga arbetet, avslutar hon. – De största riskerna finns vid bandens båda ändtrummor men vi tyckte inte det var gott nog att bara skydda mot de farligaste riskerna. Det finns risker utmed hela transportbandets längd. Skydda hela Skanska valde att sätta en gemensam standard för hela företaget; hela transportbandet skulle skyddas. – Naturligtvis innebar detta en del begränsningar, konstaterar Johan Nordin. Med sådana lösningar förlorar man till viss del överblicken och man har inte samma möjlighet att göra enklare reparationer. Skanska valde dock att se begränsningarna som nödvändiga konsekvenser av den säkerhetsnivå man bestämt skulle råda. – I hög grad försöker vi hindra tillträde till rörliga delar där klämrisker finns, vilket i det här fallet är i princip hela bandet. Exempelvis genom grindar som när de öppnas automatiskt stoppar bandet. Nu vill Skanska också försöka driva på mot utvecklingen av en ny standard för bandtransportörer. – CE-märkningen innebär att en maskin uppfyller grundläggande säkerhetskrav, vilket medger en viss risknivå, avslutar Johan Nordin. Vi tycker inte att det ska finnas ett sådant utrymme och vill tillsammans med övriga i branschen påverka för en bättre och säkrare standard. • PRESENTATION PÅ BRANSCHDAGEN 6 APRIL PRESENTATION PÅ BRANSCHDAGEN 6 APRIL FOTO: MIKAELA ANDERSSON FOTO: PROCURATOR