Nöjesnytt Växjö 1
FOTO: MÄRTA THISNER Onsdag 10 mars sänder Kulturp
arken Småland en videofilmad webbintervju med glaskonstnären Åsa Jungnelius. Inspelningen sker i museets utställning Studioglas i förändring. Jungnelius har under de senaste två decennierna kommit att bli en av de landets främsta glaskonstnärerna. SAMTALAR OM TRE IKONISKA GLASKONSTVERK Successivt har hon utvecklat sitt formspråk och fortsatt arbeta med tematiker kring könsmaktsordning och kodade attribut, något som lyfts fram redan i hennes tidiga verk. Hon har också blivit både hyllad som konstnär och folkkär. Många känner till Jungnelius genom läppstift i glas som hon formgav åt Kosta Boda men hennes debututställning i Växjö väckte starka reaktioner. När Nöjesnytt får en pratstund med Åsa Jungnelius sitter hon på ett tåg på väg mot nya uppdrag. Hej Åsa! Den 10 mars gästar du Kulturparken Småland och Sveriges glasmuseum för ett samtal kring några av dina mest välkända verk. Vad är ditt förhållande till Sveriges glasmuseum? – Det var på Sveriges glasmuseum i Växjö som jag hade min första stora utställning. Det var 2006 och utställningen hette Fun Fearless Female. Jag var nyexaminerad från Konstfack och utställningen bestod av verk från mig och av Ulrica Hydman-Vallien, berättar Åsa Jungnelius. ”Utställningen [Fun Fearless Female] blev Jungnelius genombrott som glaskonstnär och den fick stort medialt genomslag, inte minst tack vare sin erotiska frispråkighet”, skriver exempelvis Liljevalchs Konsthall i Stockholm i en kommande utställning med Hydman-Valliens verk. Webbsamtalet den 10 mars i Växjö kommer att utgå från dina tre glasskulpturer, Råttpokalen, Stillettklackskor stl 36 och Snippan. Samtliga finns att se här i Växjö på Sveriges glasmuseum. Vad har dessa tre verk betytt för dig? TEXT: PETTER ERICSSON FOTO FÖREMÅL: JÖRGEN LUDWIGSSON – Dom står för olika årsringar i mitt konstnärskap. Råttpokalen gjorde jag tidigt, 1997, och det är ett exempel på någon form av hantverksexercis där jag var i början av att hitta mitt språk. Råttpokalen har något äckelgott över sig. Snippan och Stilettklackskor kom till 2004 – 2005 och är kommentarer kring attribut, könsmaktsordning och hierarkier. Glaskonstverket Snippan har kommit att bli ett av dina ikoniska verk. Det visades först i Växjö 2006 och finns än idag att se i museets Studioglasutställning. Men när du gjorde glassnippan då var ordet snippa inte ett allmänt begrepp. – Nej, det stämmer. Snippa fanns i Akademiens ordlista först två år senare. Snippan är ett slags föregångare till begreppet hen. Jag har fortsatt arbeta med dessa tematiker men genom mer livserfarenheter också gått vidare. Mitt pågående projekt Snäckan – som innebär gestaltning av Stockholms nya tunnelbanestation Hagastaden – är en hyllning till moderskap, avslutar Åsa. Mer om och av Åsa Jungnelius blir det i Kulturparken Smålands webbsamtal med konstnären onsdag den 10 mars kl 18.00. Samtalet går att följa via Kulturparken Smålands hemsida och youtube-kanal. I 28 | nöjesnytt