ÅRSBERÄTTELSE 2024 1
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Koncernchefen har ordet
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Året i korthet
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Medarbetaråret 2024
ÅRSBERÄTTELSE 2024 En god affär för alla
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Skapa trygghet med dina grannar
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Med gemensamma krafter mot fram
tidens smartare fastigheter
ÅRSBERÄTTELSE 2024 ”Vi sökte en flexibel partner f
ör vår utvecklingsresa”
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Hög servicenivå får vardagen at
t fungera
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Samarbetsdagen ger teamkänsla,
gemensam kunskap och bättre leveranser
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Gröna gårdar med rötter till fr
amtiden
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Hyresrätter med utsikt över Kar
lbergskanalen
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Einar Mattssons arkitekturprogr
am ramar in kvalitet och identitet
Inspirerande arkitekturprogram Efter nästan 90 år
med olika bidrag till Storstockholms stadsutveckling var det 2024 hög tid att sammanfatta Einar Mattsson-husens egenskaper i ett eget arkitekturprogram. Programmet tydliggör identiteten och visar på ett inspirerande sätt hur koncernen skapar robusta och kvalitativa bostadshus. A RKITEKTUR HANDLAR INTE bara om hur byggnader ser ut, utan lika mycket om deras funktion. Den påverkar oss på många sätt och speglar samtiden. Arkitekturen kan också berätta mycket om ett varumärke och dess själ. 2024 lanserade Einar Mattsson sitt arkitekturprogram, som tydligt visar vilka egenskaper som präglar husen – både idag och i framtiden. Tydligare röd tråd ”Långsiktighet och kvalitet finns i vårt DNA, precis som för vår grundare Einar. Vi behövde något som tydligt och inspirerande sammanfattar vår filosofi kring design och funktion och hitta den röda tråden i våra projekt”, säger PETER SVENSSON, vd för Einar Mattsson Projekt AB och Einar Mattsson Byggnads AB. Peter menar att ett företag som är grundat av en byggmästare ska visa att det värnar om hantverket och ser till att funktion, materialval arkitektur går hand i hand. Han ville även skapa en tydligare identitet för Einar Mattsson med ett eget arkitekturprogram som lyfter fram företagets design på ett attraktivt sätt. Både för intressenter och för bolaget internt. Ett levande dokument Uppdraget att ta fram programmet gick till projektutvecklingschefen THOBIAS NILSSON och projektutvecklare ERIC DAHLÉN, i nära samarbete med Peter Svensson. Ett tydligt mål var att arkitekturprogrammet skulle vara ”lättillgängligt och enkelt att snabbt ta till sig”. Därför kom de snabbt fram till att det skulle innehålla många bilder som visar bredden i projekten. De ville även skapa både en digital och en fysisk version, för att kunna ge ut något att bläddra i, i stället för att bara skicka en länk. ”Självklart vill vi att alla som ser våra fastigheter ska tänka ”det där är ett Einar Mattsson-hus”. Nu har vi lyckats sammanfatta vår syn på vad som är god arkitektur i ett program som fungerar som vägledning i samarbeten med arkitekter och leverantörer, som vi också kan dela ut till politiker och andra aktörer”, säger Thobias. Han ser programmet som ett levande dokument som ska följa med i de förändringar som hela fastighetsbranschen står inför. Även om Einar Mattsson alltid väger in olika hållbarhetsaspekter i termer av långsiktighet kommer klimatförändringar, nya regler och samhällsutvecklingen i stort göra att husen förändras. Faktorer som kommer leda till uppdateringar i arkitekturprogrammet. Idag nämner arkitekturprogrammet exempelvis klimatpåverkan, solceller och gröna tak. Framöver kommer fler miljöaspekter behöva läggas till, men även information om återbrukade material och liknande. Nytt verktyg för affärsutveckling En annan inom organisationen som har stor nytta av arkitekturprogrammet är affärsutvecklingschefen LI CEDERWALL FRIZZO. Hon ser det som ett nytt verktyg i sitt arbete. ”När jag är ute och berättar om oss, våra kvaliteter och våra fantastiska hus träffar jag alltid många som är nyfikna på Einar Mattsson och vad vi står för. Nu finns vårt eget arkitekturprogram som de kan kika på i lugn och ro. Programmet visar på ett lättöverskådligt sätt vår vision och våra kärnvärden, och bilderna visar våra egna genomförda projekt. Jag brukar skämtsamt kalla det en "bevisbok" som visar att vi levererar det vi lovat och bygger det vi ritar. Ett syfte är såklart att det ska stärka vår position på Stockholms fastighetsmarknad”, säger hon. Li har fått positiv feedback från de kommunrepresentanter hon träffat, både om programmets utformning och om hur det stärker Einar Mattssons varumärke. Bland annat eftersom många förknippar arkitektur med fasader och yttre design. “Att vi även lyfter fram interiörer och gårdar, som inte alltid syns lika mycket, visar att vi verkligen bryr oss om att bygga platser där människor ska trivas, känna sig trygga och må bra”, avslutar hon. s Thobias Nilsson Projektutvecklingschef Einar Mattsson Projekt AB 37
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Konsten – en naturlig del av ko
ncernen
ÅRSBERÄTTELSE 2024 ”Vi lever i en tid som kräver n
ytänkande och mod”
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Om Einar Mattsson
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Ekonomi 2024 i korthet
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Projektportfölj
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Fastighetsbestånd
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Ordning och reda när Kattan Stö
rre 4 renoverades
ÅRSBERÄTTELSE 2024 "Trygghet och trivsel är vår sj
älvklara uppgift"
ÅRSBERÄTTELSE 2024 Hållbart axplock