Cirkulera Ledaren
Cirkulera Cirkulär ekonomi
Cirkulera Nytt driftkontor i Köping Många tyckte t
ill om oss VAFABMILJÖ Nytt driftkontor i Köping Driftkontoret i Köping byggs om till ett nytt aktivitetsbaserat kontor. VafabMiljös verksamhet ska strömlinjeformas – och föra medarbetarna närmare varandra. – Det känns bra att kunna erbjuda omklädningsrum, fikarum, mötesrum och kontor för alla avdelningar i Köping på samma ställe, säger projektledare Ingela Bergman. I Köping råder full aktivitet dessa dagar. På Norsa – där VafabMiljö har en förbränningsanläggning, yta för avfallshantering, deponi, samt kontor och omklädningsrum – renoveras det och görs förbättringar både inne och ute. – Vi har ett projekt som går under namnet ”Norsa 2.0” som startade i maj 2020 och löper TEXT: JON FORSLING under ett års tid. En del av projektet är att verksamheter som tidigare legat på olika ställen i Köping ska samlas här på Norsa, säger Ingela Bergman, ingenjör på VafabMiljö. Varför gör ni det? – Dels är det en kostnadsfråga, att slippa betala lokalhyra på tre olika ställen. Men också för att kunna samla vår personal – alla utom de som jobbar på Återbruket, vill säga – på ett och samma ställe. Det känns bra att kunna erbjuda omklädningsrum, fikarum, mötesrum och kontor på samma ställe, säger hon. Temat för renoveringen stavas återanvändning – i stort som i smått. – Självklart återanvänder vi de möbler vi kan, annars köper vi begagnat. När det gäller våra skrivbord använder vi våra gamla stativ och kompletterar med nya skivor, säger hon. Utöver att renovering just nu sker på allmänna ytor och omklädningsrum för VafabMiljös personal skapas samtidigt ett aktivitetsbaserat kontor. – Vi har inspirerats av huvudkontoret i Navet vad gäller färgsättning, för att ge ett enhetligt intryck i alla våra kontor. Det känns bra att våra medarbetare kan åka till en arbetsplats som är anpassad för det man måste jobba med för dagen, man behöver inte ha ett eget rum med foto på barnen, det är bättre att välja aktiv eller tyst zon utifrån arbetsuppgifterna, säger Ingela Bergman. l Många tyckte till om VafabMiljö VafabMiljö ställde frågorna till Västeråsare och Norbergbor – och de svarade. Svarsfrekvensen på den senaste kundenkäten var mycket stor. – Vi hoppas att svarsfrekvensen blir lika stor i resten av kommunerna, säger Eva Favaro, kommunikationschef på VafabMiljö. VafabMiljö har länge deltagit i Västerås stads årliga kundenkät, och i fjol togs beslutet att kunder i alla tolv medlemskommunerna skulle få chans att komma till tals. Under senhösten skickades Västerås stads årliga enkät ut och VafabMiljö gjorde även en enkät i egen regi som mejlades ut till ett antal boende i Norberg. De fick vara pilotkommun inför det stora utskicket till övriga kommuner som beräknas ske under första kvartalet i år. I enkäten ställs frågor som till exempel huruvida du som kund har förtroende för att ditt avfall samlas in och behandlas på ett hållbart sätt, ifall du blir vänligt och professionellt bemött på Återbruken samt hur du tycker att sophämtningen fungerar. Nu har svaren kommit in från Västerås och Norberg – och det rör sig om många svar. – Vi fick en svarsfrekvens på cirka 45 procent på båda enkäterna, vilket är helt otroligt. Jag antar att det rör sig om en 6 pandemieffekt, men vi är så klart jätteglada över att så många har svarat, säger Eva Favaro, avdelningschef Hållbarhet och kommunikation. Enkäten består dels av ett service-index och dels av ett förtroende-index, där du som kund kan betygsätta VafabMiljö i ämnen som insamling av olika typer av avfall och vad du tycker om öppettiderna på Återbruken, men det är även med frågor som rör förhållningssättet till att köpa begagnat i stället för nytt. Västeråsarna var överlag nöjda med VafabMiljös arbete. Hela 93 procent ansåg att det stämde ”helt och hållet” eller ”ganska bra” att servicen på Återbruken är god. Samma siffra gav sitt stöd till påståendet att insamlingen av restavfall och matavfall fungerar bra. – Det är fantastiskt bra att 93 procent av kunderna i Västerås är nöjda med vår avfallshämtning. Men siffrorna är lite lägre i Norberg, och vi har överlag en del att göra för att få en förflyttning från ”ganska bra” till ”instämmer helt och hållet”, säger Eva Favaro. I Västerås är serviceindex, som är en sammanslagning av ett antal frågor, 90 procent och i Norberg 75 procent. Målet för serviceindex, är 90 procent till 2030. Det andra målet rör förtroendet för VafabMiljö och deras verksamhet. – Vårt mål är att vi ska ha ett förtroendeindex på minst 90 procent år 2030, där ligger vi i Västerås på 87 idag. I Norberg är siffran lägre, 62 procent. Vi är glada över att så många är nöjda med det arbete vi gör, men det finns såklart alltid saker vi kan bli bättre på, säger Eva Favaro. – Hur vi når ut med information är definitivt ett område som vi kan utveckla. I framtiden vill vi kommunicera mer med mejl och sms, för att på så sätt kunna nå fler kunder direkt. Då kan vi till exempel enkelt informera om ändrade hämtningstider, fortsätter hon. Därför uppmanar Eva alla som vill få information att uppdatera sina kontaktuppgifter vilket kan göras på vafabmiljo.se. – Kommunikation är också viktigt för att vi ska komma uppåt i avfallstrappan i regionen, helt enkelt bli bättre på att sortera och även öka kunskapen kring vad som händer med avfallet sedan. Det i sig är en sporre att sortera bättre, avslutar Eva Favaro. Hela resultatet kan du se på vafabmiljo.se. Du som bor i någon av förbundets övriga kommuner – håll utkik i din mejlkorg, det kan bli du som är en av dem som får enkäten! Dina svar hjälper VafabMiljö att bli bättre. l TEXT: JON FORSLING CIRKULERA #1 2021
Cirkulera Nya avfallsplanen klar
Cirkulera Lasse Åberg
Cirkulera Kreativ design
Cirkulera Godaste grytan Recept av Carina Färm
Cirkulera Hon odlar överallt Linda Holtby är miljö
informatör och kommunikatör på VafabMiljö
Cirkulera Vad händer sen? Vad händer med kläder oc
h prylar du slänger?
Cirkulera Kryss & tävling Med miljövänliga priser
Cirkulera Tips inför vintern
Cirkulera Mobila Återbruket
Cirkulera Återbrukens öppettider