Nordisk Infrastruktur 1
Sekantpåleväggen vid tidpunkt för raiseborrning f
ör hisschakt. FOTO: WSP/IMPLENIA "För att kunna utföra grundläggningsarbetena krävdes en stödkonstruktion" D 34 en blivande tunnelbanestationen Sofias stationshus grundläggs på berg nästan 20 meter under nuvarande markyta. Förutom stationshuset ingår ett 20 x 20 meter stort vertikalt hisschakt i berg som förbinder stationshuset med plattformen 90 meter längre ner i berget. Station Sofia, som för närvarande byggs av Implenia på uppdrag av Region Stockholm, blir därmed en av de djupaste stationerna i världen. För att kunna utföra grundläggningsarbetena krävdes en stödkonstruktion. Detta för att kunna schakta både i jord och berg, samt för att minimera risk för omgivningspåverkan och tredje man (GK3). På grund av högt bergläge utmed ena sidan av schaktgropen krävdes bara en stödkonstruktion utmed tre av schaktgropens fyra sidor. Sidan utan stödkonstruktion utgörs i stället av en över 20 Sekantpåleväggen sedd underifrån. FOTO: JENS KIENER/IMPLENIA NORDISK INFRASTRUKTUR nr 4 2024