Nordisk Infrastruktur 1
Ett nittio meter djupt hisschakt förbinder statio
n Sofias stationshus med tunnelbaneperrongen. ILLUSTRATION: NYA TUNNELBANAN/ REGION STOCKHOLM Till vänster: Installation av stagförankringar i lutande berg. FOTO: WSP/IMPLENIA "Det var inte alla som trodde att vi skulle lyckas med att uppfylla dessa mycket tuffa krav på installationstoleranser" á kravet på en vattentäthet stödkonstruktion som metodvalet landade på en sekantpålevägg. Därutöver krävdes även en borrad stödkonstruktion för att kunna hantera den omfattande blockförekomsten utmed hela jordprofilen, upp till 20 meter, samt för att säkerställa en lastöverförande och tät övergång av stödkonstruktionen mellan jord och berg. Sekantpåleväggen är därför inborrad i berg för att omhänderta både vertikala laster och horisontellt jordtryck samt för att säkerställa en kontinuerlig vattentäthet hela vägen ned till bergöverytan. 36 För att hantera jordtrycket vid schakt är väggen bakåtförankrad i berg med en till två ankarnivåer. Stagförankringarna utgörs av självborrande stag av typen Ischebeck Titan med 4 till 5 meter förankringslängd i berg. Arbetet med sekantpåleväggen kom att utföras av Implenias underentreprenör Züblin, medan WSP bemannade byggledningsorganisationen på Södermalm. – De största utmaningarna vid utförandet har varit genomborrning av block och stora block, inborrning i berg med 45 graders lutning, och hårt urberg. Schaktmassorna har även inbegripit förorenad jord och förorenat grundvatten, säger Mikael Creütz. Därutöver har kravet på borrnings- och lutningstolerans varit 1 procent för att säkerställa en kontinuerlig vägg i både vertikal- och horisontalled. – Det var inte alla som trodde att vi skulle lyckas med att uppfylla dessa mycket tuffa krav på installationstoleranser säger Mikael Creütz och fortsätter: – Men i efterhand kan vi med stolthet säga att vi har påvisat motsatsen. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 4 2024