Stenkoll 1
utbildning lemsföretagen. Materialet bygger på et
t stort antal intervjuer med erfaret branschfolk. De korta dokumenten och filmerna underlättar för platschefen att välja vad som är viktigt att maskinoperatören lär sig och i vilken ordning. Sedan ligger det på varje företags ansvar att kontrollera när kursen är genomgången vad personalen tog till sig, något som redovisas i företagens kvalitetssystem. – Det här upplägget kan bli en höjdare. För mig som gammal branschmänniska känns det väldigt bra, det ersätter delvis det gamla mentorskapet. Det känns skönt att SBMI snart kan visa studiematerialet för Skolverket samt BYN och därigenom öka förståelsen – behovet av utbildade maskinförare. Vi har stora pensionsavgångar att vänta, och någonstans måste vi hitta folket. Branschen upplever även att fler kvinnor söker sig till oss, det är ett gott tecken, säger Björn Holm. Mer information om det nya utbildningsmaterialet för producenter och användare inom ballastbranschen hittar du efter sommaren på www.sbmi. se – Materialet blir främst tillgängligt för medlemmar i SBMI och nås via lösenordskyddad hemsida. Gymnasieskolans lärare Bygg- och Anläggning och inom Fordonsförare, kommer också att få tillgång till materialet. Majjen har ordet…. Ronny Wennergren heter jag och är sedan tre år anläggningslärare på gräv- och lastmaskinsutbildningen på Alléskolan i Hallsberg. Programmet har 21 elever, vi undervisar tvåor och treor. Jag har ett underbart arbete. Det är så kul att följa eleverna. Vissa som kommer till oss är omotiverade, andra engagerade. Gemensamt idag är att så få har kunskaper med sig från tidigare när de börjar hos oss. För 15 år sedan fanns en baskunskap, några hade redan uppemot tusen timmar i maskin och behövde bara fila på detaljer. Nu har vi killar som aldrig suttit i en maskin förr. Vi måste lära dem grunderna, få dem att förstå själva idén. Och när dagens elever kommer ut får vi höra från branschen att de inte är tillräckligt duktiga maskinister. I nuläget har vi en lärobok på 268 sidor, varav ett fåtal handlar om berg och betong. Istället har vi försökt sätta ihop eget material med bildspel, och undervisat utifrån våra erfarenheter av yrkeslivet. Men det är svårt, eleverna tycker att det är trist. Så stor del som 80 procent av dem är helt ovetande om att det finns en bergmaterialmarknad. Från skolans håll känner man knappt till att det behövs anställda till våra täkter: ”Det kan inte vi utbilda till” säger de. Vi har en liten kurs i ballastkunskap på 48 timmar, men nu har den försvunnit in i en annan kurs. Om lärarens intresse är litet kan man dra över kursen på ett par dagar. I alla böcker inom bygg- och anläggning finns kapitel om hur man söker täkttillstånd och hur man lämnar täkten – det är ju inget som våra elever kommer att jobba med! Vad vi verkligen behöver är helheten: att kunna skilja mellan lera, naturgrus, sten, bergmaterial, men också kunskaper om produktion, kostnader och kretslopp. Vad är de absolut viktigaste grundkunskaperna? Vad behövs för att få jobbet att fungera? När eleverna sedan kommer ut tar de med sig allt detta. Själva har vi satsat på att besöka en kross och gå igenom maskiner för att eleverna ska få en grund. Men vi behöver material med fakta som passar elevernas nivå. Då ser vi också vilka som nappar och visar extra intresse. Och vi har förstås praktikperioder och övningsområden. Men fler besöksställen och kontaktreferenser som vet var jobben är igång, skulle förenkla vårt arbete som lärare. När inbjudan kom till mötet på Arlanda om eventuellt nytt utbildningsmaterial, tackade vi direkt ja. Vi for dit för att få mer insikter. Vi är absolut positiva till att få nytt material där vi kan plocka och sätta samman vad som passar våra elever. Dessutom får vi lärare större kunskaper. Vår roll i arbets- och referensgruppen för att utveckla det här pedagogiska gymnasiematerialet är att ge respons på vad som är bra och mindre bra för just gymnasieskolorna. Vilka delar skolorna bör satsa på. Får vi in mer information i ettan kanske vi också kan få in fler tjejer. Eller till och med skapa en ren linje om bergmaterial… Sammanfattningsvis vill jag säga: Vi behöver det här materialet! Med ett bra underlag kan vi lärare förklara för dagens unga hur stor del av byggandet bergmaterialet faktiskt är. Låt stå! 32 krossordet # 123