HBV Självskattningsrapport 2022 1
Sammanfattning och slutsatser Svaren indikerar at
t vissa avtalsleverantörer kanske inte fullt ut uppfyller vissa av de avtalskrav som HBV ställer, bland annat kraven i vår uppförandekod för leverantörer. Detta är något som vi kommer analysera vidare inom respektive avtalsområde. En svarsfrekens på 80 procent (ungefär samma som 2020) är inte dåligt, men det betyder samtidigt att 20 procent av våra avtalsleverantörer inte har besvarat enkäten, vilket i sig innebär att de bryter mot ett av kraven i upphandlingen. De avtalsleverantörer som inte har svarat på enkäten har till exempel angivit följande orsaker till uteblivna svar; utgående avtal, låg rangordning och/eller inga affärer på avtal. Vi kommer att undersöka och följa upp genom samtal, med dessa avtalsleverantörer för att de ska följa våra krav i upphandlingen. Förutom krav relaterade till våra avtal och vår uppförandekod för leverantörer, indikerar svaren på vissa frågor att en del lagstadgade krav inte uppfylls. Hit hör bland frågor kopplade till lönekartläggning, där företag är skyldiga att genomföra en lönekartläggning varje år. Om företaget har fler än tio anställda måste lönekartläggningen även dokumenteras. Andra frågor som kopplar till lagkrav handlar om skyddsombud och visselblåsarfunktion. Det är svårt att dra några detaljerade slutsatser kring i vilken mån avtalsleverantörernas hållbarhetsarbete har förändrats eller förbättrats mellan åren. Om man tittar på en generell nivå verkar exempelvis svaren på frågorna kopplade till social hållbarhet och fossilfria transporter antyda att förbättringar har skett. Detta gäller även vissa av frågorna kopplat till det interna hållbarhetsarbetet såsom mål, utbildning och uppförandekod, vilket får ses som väldigt positivt och glädjande. Vi ser att vi behöver arbeta närmare våra avtalsleverantörer för att förbättra och säkerställa hållbarhetsarbetet för våra medlemmars räkning. Uppföljningsarbete med återkoppling till avtalsleverantörerna om hur de kan förbättra sitt hållbarhetsarbete är en viktig faktor som går i linje med vår övergripande hållbarhetsstrategi. Denna kartläggning är, förutom mätning av kravuppfyllnad, tänkt att utgöra ett underlag för att förbättra HBV som kravställare och HBVs avtalsleverantörer som utförare kopplat till aktiviteter och styrning inom hållbarhetsområdet. Vi kan konstatera att många avtalsleverantörer har hunnit långt inom vissa områden, men samtidigt verkar det finnas flera förbättringspunkter som vi behöver arbeta vidare med tillsammans. Vi kommer att fortsätta ha en dialog med avtalsleverantörerna för att hjälpa och uppmuntra dem att förbättra sitt hållbarhetsarbete, samt få dem att hjälpa oss att bli bättre. Förhoppningsvis ger detta avtryck i kommande enkätsvar och upphandlingar. Exakt hur denna dialog ska utformas är en process som kommer att få växa fram och det kan komma att se lite olika ut inom olika avtalsområden. 22