HBV Självskattningsrapport 2022 1
Inledning HBV är inköpsfunktion åt Sveriges allmä
nnyttiga bostadsbolag. Vi genomför samordnade upphandlingar för varor och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter. Med närmare 200 ramavtal hjälper vi dagligen våra medlemmar att förvalta och utveckla boendet för sina hyresgäster. Vi vill att både medlemmar och kunder vid användning av våra avtal ska känna sig trygga med att våra avtalsleverantörer engageras till att ta ansvar för sina produkter – hela produkternas livscykel från produktion till eventuellt återbruk, samt i de fall produkten är en tjänst, hela vägen till att tjänsten tillämpats, inkluderande de hållbarhetsrelaterade effekter som tjänsten kan tänkas ha. Därför följer vi upp våra avtalsleverantörers hållbarhetsarbete genom en självskattningsenkät för att lyfta fram, påverka och initiera samarbetet kring hållbarhetsarbetet med dem. Syfte, mål och metod Självskattningsenkäten skickas ut årligen och 2021 års enkät är den andra i ordningen. Syftet med självskattningsenkäten är att följa upp och skapa en dialog mellan oss och avtalsleverantörerna för att gemensamt öka vårt bidrag till ett mer hållbart samhälle. Frågorna utgår bland annat från de krav vi har ställt i vår uppförandekod för leverantörer¹. Svaren hjälper oss att göra prioriteringar kopplat till framtida kravställningar samt i vårt utvecklingsarbete. Förhoppningsvis bidrar det till att förbättra våra avtalsleverantörers hållbarhetsarbete. I slutändan handlar det såklart också om att säkerställa att våra avtal ska möta våra medlemmars krav inom hållbarhetsområdet. ¹ HBVs uppförandekod för leverantörer är en bindande avtalsbilaga till samtliga HBVs avtal. Den återfinns i fulltext som Bilaga 2 i denna rapport. 4