Stenkoll 1
Kapacitetsanalys för Stockholms län gjord av Ecol
oop april 2017 för år 2015 i SGU´s rapport (se Figur 6 nedan) men antagligen förekommer stora regionala variationer. Det som i Scenario 2 utgör ”Uttag inkl entreprenadberg” (grön linje) är en kombination av SGU´s prognos om en ökning med 6% per år med hänsyn taget till entreprenadberg som täcker en del av behovet av ballast. Det betyder att kurvan för ”Uttag inkl entreprenadberg” börjar på en lägre nivå än de teoretiskt summerade bruttosiffrorna. I detta scenario kan det uppstå en brist på ballast omkring år 2021. Figur 6 Utdrag ur SGU´s rapport Grus, sand och krossberg 2015 7. MILJÖKONSEKVENSER En teoretisk beräkning har gjorts som visar vilken mängd material som behöver tillföras Stockholm genom att importera ballast från kringliggande län. Konsekvenserna av brist på ballast i Stockholm består huvudsakligen i att transporterna ökar. Detta leder dels till trafikstörningar och olycksrisker, dels ökade utsläpp av CO2 och partiklar. Beräkningen av CO2 utsläppen för att i täcka upp för denna brist har gjorts på Scenario 1. 7.1. Trafik Trafiksituationen och brist på framkomlighet gör att regionen i praktiken är delad i en nordlig och en sydlig sektor. Om material behöver hämtas från omkringliggande län har antagits att transportavståndet blir c:a 200 km jämfört med det genomsnittliga transportavståndet idag på 20 km. 14 med lastbil. Företaget har kajplatser vid två av sina täkter och vid tre mottagningsplatser i Stockholm. En välbelägen terminal på Kungsholmen är numera bebyggd med bostäder. – Sjövägen borde ha bättre förutsättningar för billigare transporter, vi har mycket vatten omkring Stockholm. Järnvägen har ett problem i Stockholmsområdet, det är ont om spår och den smala getingmidjan söder om Stockholms central är ett hinder, säger Gustaf Werner. Allt längre transporter Svårigheten att få tillstånd för täkter, på grund av de höga kraven om att begränsa olika miljöstörningar, gör att de flyttas allt längre bort från tätorter. Detsamma gäller olika terminaler, där materialet kan mellanlagras och sorteras. Bristen på ballast i Stockholm för med sig att byggkostnaderna ökar och att takten i byggandet inte kan hållas. Miljö och klimat påverkas genom ökade utsläpp och olycksrisker. Ecoloops rapport skissar på två scenarier. Det ena är att behovet av ballast ökar i takt med befolkningsutvecklingen, cirka fem ton per invånare – dagens brist på bostäder består men ökar inte. Det andra är att det följer den utveckling som SGU har beräknat i en tidigare rapport, en ökning med sex procent per år och bygger på politikernas uttalade ambition att minska bostadsbristen. I det första fallet uppstår en brist 2025. I det andra redan 2021. SGU betonar vikten av att ballastförsörjning finns med i analys och planering i ett tidigt skede. Behovet synliggörs inte i planeringen. Gustaf Werner håller med: – Det är viktigt att planerare i kommun och länsstyrelse tar hänsyn till ballastkapaciteten tidigt vid stora infrastrukturprojekt. Det finns potential till bättre samarbete mellan tillståndsoch exploateringsmyndighet. Det är för sent när bygget väl är igång. • Kapacitetsanalys för Stockholms län gjord av Ecoloop april 2017 Kapacitetsanalys för Stockholms län gjord av Ecoloop april 2017 Stad, Solna Stad, Nacka och Järfälla kommuner, åtagit sig att tillsammans bygga 78 000 nya bostäder. Även ett flertal av övriga kommuner i länet har bostadsvisioner om ökat byggande framöver för att möta den kraftiga befolkningstillökningen. 1. ANALYSENS OMFATTNING Syftet med denna rapport har varit att ge: Det talas ofta om behovet av bostäder, men utvecklingen i en expansiv region leder till ett exponentiellt ökat byggande av alla samhällsfunktioner. Som exempel kan nämnas att Stockholms stad har beräknat att 140 000 nya bostäder genererar ett antal ytterligare lokaler som givetvis erfordrar ballastmaterial. En enkel analys av tillgång för ballast för perioden till 2030. Underlag har tagits fram genom kontakter, intervjuer och inhämtande av aktuella uppgifter och genomgång av täkttillstånd mm i Stockholm. En uppskattning av miljöeffekten (CO2), genom inhämtande av uppgifter om transporter och beräkning i olika scenarios av det ökade transportarbetet att i stället transportera ballast till Stockholm från kringliggande län. Analysen omfattar Stockholms län. Uppsala och Dalarnas län har studerats för att bedöma tillgång på ballast och ett tänkt transportavstånd för att täcka brist på ballast. Kapacitetsanalys Stockholm Ecoloop Rapport 2 Figur 3: Samhällsfunktioner kopplade till bostäder (Källa: Uppgift från Stadsbyggnadskontoret Stockholms stad) 5. TRANSPORTER Ungefär hälften av alla transporter är byggrelaterade och av dessa är hälften tunga transporter när man tittar på ballast, trä, varor av trä och samlastat gods. 5.1. Transportavstånden ökar Figur 1 Stockholm med kringliggande län där man i första hand kan komma att hämta bergmaterial till detta område, när länet inte självt kan försörja sitt behov av bergmaterial. De studier som LTU och Ecoloop genomfört med Södertörn som case inom projektet ”Energieffektivt logistiksystem på Södertörn”, finansierat av Energimyndigheten, visar att transportavstånden för jord och berg har ökat med upp till 150 % år 2010 - 2014 enligt åkerierna. En förklaring till detta är att platser hamnar ”längre ut” och att transporterna i sig blir mer komplicerade i förtätningsprojekt i regionen. Status: Utgåva: Datum: Författare: Projektnummer: Uppdragsgivare: Rapport 2 1 5 2017-04-28 Fredrik Meurman 1626 SBMI, Björn Strokirk 10 Ecoloops rapport. Din leverantör av slitgods & reservdelar Din leverantör av slitgods & reservdelar Leverantör av slitgods & reservdelar Din leverantör av slitgods & reservdelar Svedala siktar & Matare Vi lagerför och tillverkar slit- och reservdelar till Svedala siktar och matare. Vänligen ring: Lennart Arell, 0278-408 29 Hel och delrenoveringar krossar. Egen tillverkning i modern verkstad Egen tillverkning i modern verkstad Egen tillverkning i modern verkstad Tel: 0240-376 10 Fax: 0240-376 63 E-mail: info@swemas.com Normansväg 2, 771 94 Ludvika www.swemas.com Tel: 0240-376 10 Fax: 0240-376 63 E-mail: info@swemas.com Normansväg 2, 771 94 Ludvika www.swemas.com Tel: 0240-376 10 Tel: 0240-376 10 Fax: 0240-376 63 E-mail: info@swemas.com Normansväg 2, 771 94 Ludvika www.swemas.com Lennart Arell E-mail: info@swemas.com Normansväg 2, 771 94 Ludvika www.swemas.com 0240-799 65 Peter Svensson 0240-799 68 Carina Dahlström 0240-799 64 Nu även med reservdelslager i Bålsta