Promoting reading 1
Guthrie, John T. & Wigfield, Allan (2000). Engage
ment and motivation in reading. Included in: Pearson, David P.; Kamil, Michael L.; Barr, Rebecca & Mosenthal, Peter B. (ed.) Handbook of reading research. Vol. 3. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. Gärdén, Cecilia; Michnik Katarina & Nowé Hedvall, Karen (2010). Projekt som biblioteksutveckling. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Conference paper. Hansson, Annice & Svensson, Margaret (2006). Läsfrämjande verksamhet för ”läsovana” vuxna. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Hartley, Jenny & Turvey, Sarah (2002). The reading group’s book. 2002/2003 ed. Oxford: Oxford University Press. Hedemark, Åse (2011). Barn berättar: en studie av 10-åringars syn på läsning och bibliotek. Stockholm: Swedish Library Association. Hedenström, Solveig, Holmén, Annika & Lundgren, Lena (2010). Läskonster: nya former för lässtimulans. Slutrapport från projektet Läskonster. Uppsala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Hedenström, Solveig & Lundgren, Lena (ed.) (2011). Litteraturhus: rum för läskonster. Slutrapport 2 från projektet Läskonster. Uppsala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Helgesson, Annika (2006). Service för funktionshindrade: En undersökning av Boken kommerverksamhetens serviceutbud och några användares upplevelser av servicekvalitet. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Hell Carlsson, Hedvig-Christina (2014). Läsa för livet: Bibliotekschefers syn på litteraturförmedling för vuxna. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Helvig, Monica (2007). “Før hatet jeg å lese – nå elsker jeg å lese!”: En evaluering av pilotprosjektet ”Idrett og lesing”. Foreningen !les 2007. Herder, Mats (1986). Arbetsplatsbibliotek i Sverige: studier av en uppsökande folkbiblioteksverksamhet och dess framväxt. Dissertation: Uppsala Univ. Heyns, Barbara (1978). Summer Learning and the Effects of Schooling. New York: Academic Press. Hornby, Susan & Glass, Bob (ed.) (2008). Reader development in practice: bringing literature to readers. London: Facet. Hyder, Eileen (2014). Reading Groups, Libraries and Social Inclusion: Experiences of Blind and Partially Sighted People. Farnham: Ashgate Publishing Ltd. International Reading Association (1999). Adolescent literacy: a position statement for the Commission on Adolescent Literacy of the International Reading Association. Jones, Troy & Brown, Carol (2011). Reading Engagement: A Comparison Between Ebooks and Traditional Print Books into an elementary class room. International Journal of Instruction. Vol.4, No.2. Juncker, Beth (2010). Barns bibliotek – nya villkor, nya utmaningar, nya teorier, nya begrepp (Children’s libraries – new conditions, new challenges, new theories, new approaches). Included in: Rydsjö, Kerstin; Hultgren, Frances & Limberg, Louise (ed.). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Kamienski, Per-Jakob (2010). Förändringar i synen på bokprat för barn och unga. En diskursiv läsning av artiklar i Biblioteksbladet 1932–2007. Uppsala: Uppsala University, ALM Department (archives, libraries and museums). Masters thesis. Karlsson, Carina & Steen, Kerstin (2006). Lust och lärande i läsfrämjandet: Pedagogiska perspektiv på bibliotekarierollen och metoderna bokprat, boksamtal och Sommarboken. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Karlsson, David (2010). En kulturutredning: pengar, konst och politik (A cultural investigation: money, art and politics). Gothenburg: Glänta produktion. Keane, Nancy J. & Terence W. Cavanaugh (2009). The Tech-Savvy Booktalker: A Guide for 21stCentury Educators. Westport, Conn: Libraries Unlimited. 122