Promoting reading 1
bibliotek kring små barns språk- och litteracitet
sutveckling. Halmstad: Regionbibliotek Halland. Rydsjö, Kerstin & Elf, AnnaCarin (2007). Studier av barn- och ungdomsbibliotek: en kunskapsöversikt. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rydsjö, Kerstin; Hultgren, Frances & Limberg, Louise (ed.) (2010). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rönström, Thomas (ed.) (2000). Ett läsande Norden: bokprat, barnbokskaravaner och lässtafetter. Copenhagen: Nordiska litteratur- och bibliotekskommittén. Samuelsson, Linn (2007). Rum för barn. Biblioteket som bytte skepnad. Uppsala: ALM Department (archives, libraries and museums). Masters thesis. Sandberg Hven, Marianne (1998). Bokprat på barnbibliotek. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för kultur- och biblioteksstudier. Library and Information Science. Degree project. Sandin, Amira Sofie (2011). Barnbibliotek och lässtimulans: delaktighet, förhållningssätt, samarbete. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Saricks, Joyce G. (2005). Readers’ advisory service in the public library. Chicago: American Library Association. Scarborough, Hollis S. & Parker, Jennifer D. (2003). Children’s learning and teacher expectations: Matthew effects in children with learning disabilities: Development of reading, IQ and psychosocial problems from grade 2 to grade 8. Annals of Dyslexia, 53, 47–71. Schmidt, Catarina (2013). Att bli en sån´ som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Dissertation: Örebro: Örebro University, 2013. Schmidt, Catarina (2015). ”Vi packar mängder med böcker, kanelgifflar, saft och kör ut”. En rapport om läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner. Halland: Regionbibliotek Halland. Schultz Nybacka, Pamela (2005). Människans väg till boken – en studie om böcker och läsande efter momssänkningen. Final report on the Book Pricing Commission and the Bookonomy project. Schultz Nybacka, Pamela (2011). Bookonomy: the consumption practice and value of book reading. Dissertation: Stockholm University 2011. Swedish National Agency for Education (2007). Vad händer med läsningen?: en kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige 1995–2007. Stockholm: Swedish National Agency for Education. Swedish National Agency for Education (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (2011). Stockholm: Swedish National Agency for Education. Smidt, Jofrid Karner (2002). Mellom elite og publikum: litterær smak og litteraturformidling blant bibliotekarer i norske folkebibliotek. Dissertation: Oslo: Univ., 2002. Smidt, Jofrid Karner (2012). Når menn leser. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, årg. 1, nr. 1/2, 2012. Smith, Lorna (2012). Slowing the Summer Slide. Educational Leadership. 69, 60–63. Stanovich, Keith. E. (1986). Matthew Effects in Reading: Some Consequences of Individual Differences in the Acquisition of Literacy. Reading Research Quarterly. 21, 360–407. Swedish Schools Inspectorate (2012). Förskola, före skola – lärande och bärande: kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget. Stockholm: Swedish Schools Inspectorate. Stringer, Ian (2010). Mobile library guidelines. IFLA professional reports no. 123. Sullivan, Alice & Brown, Matt (2013). Social inequalities in cognitive scores at age 16: the role of reading. London: Centre for Longitudinal Studies, Institute of Education. Sullivan, Michael (2003). Connecting boys with books: what libraries can do. Chicago: American Library Association. Sullivan, Michael (2009). Connecting boys with books 2: closing the reading gap. Chicago: American Library Association. Swedish Library Association (2003). På barns och ungdomars villkor: Svensk Biblioteksförenings rekommendationer för folkbibliotekens barn- och ungdomsverksamhet. Stockholm: Swedish Library Association. 126