Vårdguiden 1177 Vårdguiden nr.2 2018
Vårdguiden Välkommen
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Inspiratören Babben Larsson
Vårdguiden Säsong för sol
Vårdguiden Tema Gravid
Vårdguiden Ett nytt liv
Vårdguiden "Tänk att det är en liten människa däri
nne"
Vårdguiden Stöd hela vägen
Vårdguiden Pelle ska få ett syskon
Vårdguiden Energidryck okej i små mängder
Vårdguiden Sommarskador
Vårdguiden Olivia bröt armågen
Vårdguiden Sommarskador svåra att undvika
Vårdguiden Dukat för sommar
Vårdguiden Demens
Vårdguiden Pelle Holmberg om livet med demens
Vårdguiden Demens - bra få tidig diagnos
Vårdguiden 1177 Vårdguiden på telefon ”1177 Vårdgu
iden – hur kan vi hjälpa dig?” Varje år svarar sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden på 4,5 miljoner samtal. Ronda Algoz och hennes kolleger runt om i landet finns där för dig när du behöver råd om vård. text ANNA RITTER foto ULF HUETT När du ringer till 1177 Vårdguiden är det bra om du har förberett dig inför samtalet. Om du tänker igenom vad som har hänt och hur du mår innan du ringer, använder du tjänsten på bästa sätt. – Försök ha det så tyst som möjligt runt dig, så att du och sjuksköterskan kan tala ostört. Skriv gärna ner lite stödord inför samtalet så att du kommer ihåg allt. Känner du dig febrig är det bra att kolla tempen innan du ringer, säger Ronda Algoz, en av de erfarna sjuksköterskor som arbetar med sjukvårdsrådgivning på 1177 Vårdguiden. Samtalet inleds alltid med att du får berätta hur du eller den du ringer för mår och vilka symtomen är. – Därefter gör vi en sammanfattning av det du sagt för att kontrollera att vi uppfattat allt rätt. Sedan får du svara på frågor om symtom, allmäntillstånd och övriga sjukdomar. Därefter gör vi en bedömning och ger dig rådgivning, säger Ronda Algoz. Alla sjuksköterskor som arbetar med 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning har tillgång till ett gemensamt webbaserat rådgivningsstöd, oavsett i vilket landsting eller vilken region de arbetar. Stödet hjälper sjuksköterskan att ställa rätt frågor för att förstå ditt behov av vård. Sjuksköterskan kan vägleda dig att söka vård på rätt vårdnivå. Om sjuksköterskan bedömer att du inte behöver söka vård kan du få råd om hur du kan hantera sjukdomen eller skadan själv. De råd om egenvård som du får är ofta hämtade från 1177.se. 1177 vårdguiden 2 • 18 – Vi gör bedömningar, ringar in symtom och ger vägledning, säger Ronda Algoz. Om du ringer för någon annans räkning är det bra om du är i samma rum som den som är sjuk eller skadad. Det allra bästa är om den som är sjuk eller skadad pratar direkt med sjuksköterskan. Då blir det lättare att få en tydlig bild av symtomen och göra rätt bedömning av vårdbehovet. – Om möjligt ber vi att få prata med den som är sjuk, om inte annat så för att säkerställa att det är okej att du ställer frågor i den andres namn. Vi vill gärna lyssna och höra hur den som är sjuk låter i telefonen. Genom att lyssna till andningen kan vi få en bättre bild av hur allmäntillståndet är, säger Ronda Algoz. Om symtomen blir värre eller förändras på något annat sätt efter samtalet, ska du ringa igen och berätta det. – Du är alltid välkommen att ringa tillbaka om du skulle känna dig sämre eller har fler frågor, säger Ronda Algoz. Det finns några vanliga förfrågningar som du inte kan få hjälp med genom att ringa 1177. – Vi kan inte lämna ut provsvar eller boka tid till dig på vårdcentralen. Vi kan inte heller förnya dina recept, men det kan du få hjälp med om du loggar in på 1177.se. Har du frågor om biverkningar av läkemedel och kombination av olika läkemedel ska du kontakta Läkemedelsupplysningen på nummer 0771-46 70 10. Ringer du 1177 Vårdguiden från utlandet är numret +46 771 1177 00. 1177.se/sjukvardsradgivning TÄNK PÅ DET HÄR NÄR DU RINGER 1177 • Skriv ner dina frågor och symtom innan du ringer. • Om du ringer för någon annan – var om möjligt i samma rum som den det gäller. • Ta tempen innan du ringer om du tror att du har en infektion. • Skriv ner råden som sjuksköterskan ger dig. • Om du inte förstår råden du får, be om en förklaring och fråga igen. • Du har rätt att vara anonym när du ringer. FYRA KNAPPVAL När du ringer 1177 inom Stockholms län får du fyra val. Om du inte gör ett knappval kopplas du till en sjuk sköterska. • På knappval 1 kan du få allmän information om regler och rättigheter och om hälso och sjukvården i länet. • På knappval 2 och 3 kan du få tala med en sjuksköt er ska, om ett barn eller om dig själv eller någon annan vuxen. • På knappval 4 kan du få sjukvårdsrådgivning på andra språk. Sjuk vårdsrådgivning på arabiska och somaliska sker via en tolk och är öppet 8 – 22. Sjuk vårds rådgivning på finska är öppet mellan 8 och 12. Du kan också logga in på 1177.se och ställa din fråga till en sjuksköterska. Du får svar inom en timme, dygnet runt. 27
Vårdguiden Prover och tester
Vårdguiden Journalen via nätet