Tidningen C 1
valkampanjstips TIPSAR! Anneli Andelen, Falkenber
g: – Lyssna på väljarna; spela in korta, textade videos med telefonen. Karin Ernlund, Stockholm: – Gör det enkelt och roligt, så att många kan vara med. Alla är bra på något. Hitta något för alla att göra! Muharrem Demirok, Linköping: – Hälsa på så många människor du kan. Det är enklare att rösta på någon man pratat med, även om det bara var ett kort samtal. Gunne Steen, Göteborg: – Trevligt bemötande, att vara lyssnande och saklig i sitt framförande tror jag på. Lena Sumedrea, Jönköping: – Ut och sälja! Ambition och engagemang för Jönköping framåt! Sofia Jarl, Gagnef: – Personliga samtal om någon fråga som är aktuell och engagerar. Använd gärna en fråga som går att svara ”ja” eller ”nej” på, det skapar en ingång till fortsatt samtal! Martina Johansson, Trosa: – Att tillsammans med andra glada centerpartister möta pendlare på morgonen med en påse med både något ätbart och något läsbart i. Johan Andersson, Sollefteå: – Ha en egen personvalsfolder att dela ut i ditt när område och vid kampanjer. Väljare tenderar att rösta på en person man känner igen. Aida Karimli, Surte: – Våga söka upp och prata med människor, alla är intresserade och har en åsikt. Om ni ska stå på ett ställe och kampanja – glöm inte musiken! Allt är roligare om man får dansa. Annika Qarlsson, Sollebrunn: – Hitta något oväntat som får folk att stanna till! Något som öppnar upp för en fråga som de bär på, men som de kanske annars inte skulle ha tagit initiativ att ställa. Torbjörn Ahlin, Kumla: – Stå utanför livsmedelsaffär och dela ut Centerkassar med istoppad broschyr till kunder som går in i affären. De flesta tar emot kassen och återvänder efter en stund med kassen synlig. Karolina Aronsson Tisell, Tanum: – Tänk efter före: var påläst så gott det går på de frågor/målgrupper som du ska träffa. Lyssna in vad den du möter vill prata om och anpassa dig efter vem du möter. Var glad och positiv i ditt bemötande. Carina Sundbom, Skellefteå: – Cykelkampanja en lunchtimme. Vi pratade cykelfrågor och framkomlighet i stan med cyklisterna, och delade ut sadelskydd. Vi mötte många glada cyklister och fick många fina tips Framåt! framåt! Petri Salonen, Haninge: – Jag använder mig väldigt mycket av sociala medier. Genom Instagram får jag kontakt med lokala företagare och föreningar och har fått till möten som lett till konkreta saker vi genomfört i kommunen. Helena Vilhelmsson, Nora: – De absolut bästa samtalen sker när man knackar dörr. Eller när man har en specifik fråga, typ ”Vad var ditt första jobb?”. Skapar en bra ingång. TIDNINGEN C . 27