Tidningen C 1
valkampanjstips Vilket är ditt bästa kampanjtips?
Tim Svanberg, Ronneby: – Samtala med mycket människor och då verkligen samtala; både lyssna och prata. Det gör man bäst genom att vara där människor är, som marknader, resecentrum, utanför handlaren. Elizabet Peltola, Älmhult: – Möt nya målgrupper som våra nya svenskar på aktiviteter som firande av Eid, språkcaféer eller bjuda hem över en kopp kaffe/te. Många är intresserade av att veta mer om det svenska valet. Mats Gärd, Strömsund: – Ordna aktiviteter som stärker gruppen och sammanhållningen. Vi gräddar våfflor som vi bjuder på i vårt tält, det lockar många besökare och bjuder in till samtal. Rune Backlund, Jönköping: – Jag har skrivit ett brev till de 350 röstberättigade i min väljarkrets på Visingsö. Där tar jag upp relevanta politiska frågor på ett mer fördjupat sätt. Elena Fridfelt, Älvängen: –Att ha på sig Ctröjan eller Cknappen leder till många spontana och oftast väldigt bra samtal. Samt att i sociala kanaler ställa öppna frågor, till exempel ”Vad är viktigast för dig i valet?”. Eva Johansson, Svenljunga: – Vi bjuder på kaffe med hembakt, eller grillar korv. Ett tips är att ha stolar att sitta på. Många uppskattar att vila benen en stund och då passar vi ju förstås också på att slå oss ner och prata lite politik blandat med ”väder och vind”. Lisa Edwards, Upplands-Bro: – Var väl förankrad i våra grundvärderingar och var ute och träffa så mycket människor som möjligt. Till exempel genom barnens träningar eller på den lokala restaurangen, företagar möten eller genom golfen. Och sedan också att leva som vi lär! Ulrika Ornbrant, Enköping: – Involvera familjen som valarbetare. Som politiker består en stor del av det sociala nätverket av andra politiker, men familjen har helt andra typer av nätverk. Min man träffar många i sitt jobb och döttrarna rör sig bland förstagångsväljare, att de pratar politik och framförallt centerpolitik är nog mitt bästa tips. Jenny Adolphson, Köping: – Filmen Tårtgeneralen spelades in här i Köping. Från bageriet Bivur som är med där beställde vi en massa muffins som vi delade ut på pendlarkampanjen. När vi står på stan brukar vi ha vattenskål för hundarna som kommer fram och dricker och på så sätt kan vi samtala med husse och matte. Haris Sibonjic, Värnamo: – I mötet med potentiella väljare man ska vara ärlig, lyhörd och intresserad. Bemöta allas synpunkter på ett både spontant och sakligt sätt. Notera och återkomma med svaret ifall man inte känner till ämnet. Det är också viktig att ha en positiv attityd. Peter Helander, Mora: – Dela ut popcorn i en strut som ni gör av valmaterial! 28 . TIDNINGEN C Vill du ha fler bra kampanjtips från hela landet? Gå med i Facebookgruppen Centerpartiets samtalskampanj 2018: Framåt! framåt!