Tidningen Kosmetik 1
Några milstolpar inom FoU 1933 Första formulan in
nehållande UV-filter, Nivea Oil, registreras. 1958 Första oljesprayen lanseras. 1978 SPF lanseras för att mäta skyddsnivån av solkrämen och Nivea Sun Milk med SPF introduceras. 1984 SPF etableras som mätstandard för solkrämer i Tyskland. 1988 UVA-filter till Nivea Sunprodukter introduceras. 1992 Specialprodukter för känslig hud och barn lanseras. 1994 SPF blir mätstandard i Europa. 1999 Pumpsprayförpackningen lanseras. 2000- Speciella produkter för mogen hud och produkter med mycket hög SPF lanseras. 2017 Anti Stains-teknologin, världens första teknologi som både skyddar huden och bevarar kläderna lanseras. Beiersdorf av de stora genombrotten. Mycket har även hänt inom förpackningsdesign, och 1999 lanserades pumpspray-förpackningen som än i dag gör det enkelt för konsumenter att skydda sig i solen. Vilka krav och förväntningar har konsumenterna i dag och hur möter forskarna dessa gällande produktutbud och produktanpassning för olika målgrupper? – I dag är det viktigare än någonsin att förena behovet av effektivt skydd med olika målgruppers speciella behov och önskemål. Vi är i ständig kontakt med konsumenter för att förstå vad de vill ha från en solskyddsprodukt. Många har till exempel efterfrågat en solkräm med en uppfriskande effekt. – Detta var en utmaning eftersom många associerar solskyddsprodukter med en fet och kladdig känsla. Med Protect & Refresh utvecklade vi en ny formula som gjorde det möjligt att uppnå en uppfriskande effekt i kombination med en lätt och snabbabsorberande konsistens. Ett annat exempel är Nivea Sun Protect & Bronze, som underlättar för huden att få en solbrun färg, samtidigt som den skyddas mot skadlig strålning. Det är bara ett par exempel på hur vi lyssnar på olika målgrupper och utvecklar produkter specifikt för dem. Internationella skillnader mellan olika marknader? – I norra Europa efterfrågas lägre SPF på grund av lägre UV-intensitet. I västra och södra Europa är en solbränna fortfarande sedd som en statussymbol, även om det är på väg att förändras något. Länder med hög luftfuktighet efterfrågar väldigt lätta konsistenser medan europeiska marknader efterfrågar fetare produkter. Etablerades: 1882. Grundare: Paul C Beiersdorf. Huvudkontor: Hamburg. Antal anställda: 17 000. Varumärken: Nivea, Eucerin, Hansaplast, La Prairie, Dubbeldusch, Atrix, Labello, Florena, 8x4 i urval. Produktområden: Hudvård och plåster. Exempel storsäljare inom solskydd: Nivea Sun Protect & Moisture. Försäljning: €6,7 miljarder 2015. Största marknader: Europa med Tyskland som enskilt största marknad. Tillverkning: Europa, Asien, Syd- och Centralamerika. Centrum FoU, forskning& utveckling: Huvudanläggning i Hamburg samt lokala forskningscenters. Antal forskare: Runt 500 vid forskningscentret i Hamburg och cirka 850 globalt. Kosmetik 2-2018 19