Tidningen Kosmetik 1
GÄSTEN | MARGRET PINTO, VD CELSUS SWEDEN EVY expa
nderar Kosmetik har träffat Margret Pinto, VD för solskyddsmärket EVY, som nu satsar på att växa på både befintliga och nya marknader. Solskyddsmärket har fått flera prestigefyllda utmärkelser och intresset för deras teknologi växer nu internationellt. TEXT GUNILLA KEMPE Hur vill du kort beskriva EVY? – Multifunktionell hudvård och solskydd för hela familjen. Grundformulan, som är en medicinteknisk uppfinning, är hemligheten bakom produkternas effektivitet. Formulan motverkar eksem, kontaktallergi och skyddar mot hudirriterande ämnen och förstärker hudens barriärfunktion och fungerar som en bärare och skyddare av aktiva ingredienser som solfilter. Formulan tränger ner i hela översta hudlagret, vilket gör de aktiva ingredienserna mer effektiva, även de i daglig hudvård. EVY är i dag främst ett solskyddsmärke, men i starten användes dess teknologi för andra syften. Vilka? – Formulan användes främst inom sjukvården för behandling av eksem och mot hudirriterande ämnen och för såväl patienter med liggsår, frisörer som hanterade kemikalier och fiskare med röda fnasiga händer som sjukvårdspersonal som fått irriterad hud efter att ha använt latexhandskar eller ofta tvättat och spritat sina händer. När lanserades teknologin, den läkemedelsklassade formulan, bakom EVY? – Det var min mamma Anna Hjartardottir, som var grossist inom hälsa och sjukvård, som 1995 tog grundformulan till Island efter att uppfinnaren av hudvårdsteknologin hade fått patent på formulan. EVY som är en svensk uppfinning fick sitt genombrott på Island. Varför var just Island intressant som första marknad? 8 Kosmetik 2-2018 – Anna Hjartardottir bor på Island, därför var det naturligt att starta där. Island med sitt hårda klimat erbjöd också perfekta förhållanden för att testa produktens effektivitet. En utsatt grupp på Island är fiskarna och de som hanterar fisk och kommer i kontakt med saltvatten och fiskens starka magsyra, som orsakar torra, irriterade och röda händer. När de testade EVYs produkter försvann deras problem. – Framgångarna på Island ledde till att vi satsade både på hemmamarknaden och att växa internationellt och bytte namn från Proderm till EVY. När kom det första solskyddet och hur verkade det på huden? – 1999. Det skyddade redan då huden från yttre påfrestningar som sol, kyla och hård vind och vatten. Har formulan utvecklats sedan dess? – Ja, på senare tid har vi adderat och förfinat formulan med antioxidanter och mer vårdande ingredienser. Vilka är era målgrupper? – Vi har en bred målgrupp, från småbarn till elitidrottare som utsätter sig för de tuffaste miljöerna och såväl tropisk hetta som sträng kyla. Men vi riktar in oss på de med känslig hud eller hudproblem, som rosacea, eksem och acne. Då vet vi att våra produkter fungerar för alla. Marknader? – På Island, där vi har en marknadsandel på 50 EVY Lanserades: Teknologin 1995 och första solskyddet 1999. Ägare: Celsus Sweden AB, som utvecklar och marknadsför EVY i Sverige och runt om i världen. Huvudsäte och tillverkning: Stockholm. Försäljningskanaler: Onlinebutiker som apotea.se Kicks.se, Lyko.se samt apotek, Åhlénsvaruhus, Kicksbutiker, hudläkare, vårdkliniker och hårsalonger. Marknader: Sverige, Island, Italien, Storbritannien, Hongkong, Kina. Aktuell etablering: Närmast i Norge. Sortiment: Solskyddsprodukter med vårdande och aktiva ingredienser för ansikte och kropp. Officiellt solskydd; Volvo Ocean Race, Expedition Robinson, svenska golflandslaget. Exempel utmärkelser: Utsedd till ”Bästa solskyddet” av testsajten bästitest.se, Tara Beauty Awards och The Beauy Shortlist Awards. Omsättning: 15,7 MSEK 2017.