Tillsammans i Mälardalen Sida 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10 webbplats för att
kunna tillgodoräkna oss SJ Prio-poängen. Drömmen vore att resorna registrerades automatiskt vid köpet. Många gånger får trafikbolagen samma fråga från flera olika håll, vilket självklart är en signal om att många tycker samma sak. Så var fallet när Ulla Savolainen kontaktade TiM angående den genväg som många gånger blev en senväg på väg till tåget hem till Västerås. När Ulla Savolainen började pendla till Stockholm i början av hösten upptänkte hon snart en utgång från den bortre änden av tågperrongerna på Stockholms central upp till Kungsbron. – Den gör att det går snabbare för mig att gå till jobbet, berättar Ulla Savolainen. När hon reste hem fann hon dock en nack- del med bakvägen. – Bara vissa spår hade blåa kortläsare. Det innebar att de gånger Västeråståget avgick från ”fel” spår måste vi som reser med pendlarkort gå en lång omväg över till ett annat spår som hade kortläsare och sedan tillbaka till det spår där Västeråståget avgick. – När man pendlar har man ofta ont om tid och kommer i sista stund. Då kan en omväg bli avgörande för om du hinner med tåget eller inte. Ulla gick därför in på timinfo.se och skickade ett mail där hon förklarade sitt problem och sitt önskemål om fler kortläsare. Ganska snart fick hon svar att det var fler som hade hört av sig och att en lösning var på gång. I början av november installerades sedan en kortläsare vid trapporna mellan spår 7–8 och Kungsbron. – Nu fungerar det utmärkt! I övrigt går det bra att pendla, tycker Ulla som under ett års tid pendlade samma sträcka för några år sedan. – Sedan dess har det blivit bättre med plats på tågen. Det är bra.Men jag stör mig lite på att SJ säger att direkttågen från Västerås till Stockholm bara tar cirka 50 minuter när de i själva verket nästan alltid tar minst 60 minuter, på grund av trängseln på spåren in mot Centralen. – Antingen får de lösa problemet eller så får de hålla sig till verkligheten i sin information till oss resenärer. Text: Pia Runfors
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16