Tillsammans i Mälardalen Sida 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Sergels torg Centralen Nybroplan S – Det innebär att många av de resenärer som pendlar in till Stockholms Central får betydligt bättre möjligheter att resa vidare i staden. De som till exempel arbetar vid Värtahamnen och Ropsten får nu en mycket smidigare vidareresa. Även de som jobbar i Hornsberg och Västra Kungsholmen. Orsaken till att det blir just en ny spårvägslinje – inte tunnelbana eller fler bussar – är flera. Spårväg är en miljövänlig form av kollektivtrafik med hög kapacitet. En spårvagn rymmer lika många resenärer som tre bussar. – Dessutom är det mycket billigare och går betydligt snabbare att lägga spårväg än att bygga tunnelbana. Många, framför allt besökare i staden, tycker dessutom att det är en lättnad att snart få ett effektivt resealternativ ovan jord, säger Gabriella Burel. Den första etappen byggs med modern och tidsbespa- rande teknik som innebär att SL för första gången använder sex meter långa, prefabricerade betongelement som sänks ner i gatan. På betongelementen fäster man sedan rälsen och svetsar ihop den. – Man ska ha klart för sig att den nya spårvägen inte alls liknar den vi hade i Stockholms innerstad fram till 1960-talet. Inte heller påminner den om den museispårväg som idag går mellan Djurgården och Norrmalmstorg. – Den nya spårvägen kommer att ha helt moderna, tystgående vagnar med hög komfort. De kommer dessutom att uppfylla alla krav på tillgänglighet och miljöanpassning. Text: Pia Runfors trandvägen n D j u r g å r d s v ä g e
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16