Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: I PANDEMIN BOR EN MÖJ LIGH
ET
Nya Dimensioner MARDI GRAS – 180 000 TON FLYTANDE
STÅL!
Nya Dimensioner BE LANSERAR NY WEBBSHOP
Nya Dimensioner ABSOLENT ÄR VÄRLDSLEDANDE PÅ LUFTF
ILTER TILL INDUSTRIN
Nya Dimensioner ROSTFRITT: FERRITER ETT BRA ALTERN
ATIV
Nya Dimensioner BE TAR NY SATS I BALTIKUM BALTIKUM
– EN Ilmar Viigimäe, CFO. BE Group Baltikum och hans kollegor ser stora utvecklingsmöjligheter. 2020 innebar stora förändringar för BE Groups verksamhet i Baltikum. Tre bolag blir ett samtidigt som verksamheten centraliseras och moderniseras i syfte att växa och öka lönsamheten. – Baltikum är en sovande jätte, säger Joe Scott, verkställande direktör för BE Group i Baltikum. H istoriskt sett har verksamheten i de baltiska staterna varit uppdelad på tre olika bolag, med försäljning, produktion och lager spritt på de olika enheterna. Syftet med sammanslagningen är att skapa förutsättningar för tillväxt och ökad lönsamhet. Fysiskt innebär förändringen att hela den operativa verksamheten samt all lagerverksamhet flyttas till Estland. Lagret byggs samtidigt ut för att kunna serva hela marknaden. En stor del av omorganisationen genomfördes planenligt under förra året. Estland och Lettland är nu fullt integrerade i den nya organisationen och leveranskedjan fungerar precis så bra som vi hoppades, konstaterar Joe Scott. I Litauen har arbetet försenats något på grund av pandemin. OLIKA MARKNADER Joe Scott kom till BE Group för drygt ett år sedan. Uppdraget var att med input från den svenska organisationen effektivisera bolagets 16 NYA DIMENSIONER verksamhet i Baltikum. Marknaderna i Sverige och Finland skiljer sig åt från den i Baltikum, konstaterar Joe Scott. Den stora skillnaden är enligt Joe Scott att marknaden i Baltikum är så extremt prisstyrd. Allt handlar om vem som är billigast, och kunderna ser inga problem med att byta leverantör från en dag till en annan. Det spelet vill BE Group inte vara en del av, och man lägger därför mycket tid och energi på att förändra både den egna personalens och kundernas beteende. – Priset kommer även i fortsättningen att vara viktigt, men det ska inte vara det enda som betyder något. Vi ska nå ut till de kunder som uppskattar värdet av kvalitet, kunnande och leveranssäkerhet. Den totala kundupplevelsen ska vara avgörande, säger Joe Scott. – BE Group är ett välrenommerat multinationellt företag, men den baltiska verksamheten har levt lite isolerat och inte fullt ut dragit nytta av de fördelar detta innebär. När kunderna ser att de kan lita på oss, att vi ger en bra service och levererar som
Nya Dimensioner ÄMNESRÖR SPARAR BÅDE TID OCH PENGA
R
Nya Dimensioner TRE NYA SÄLJARE
Nya Dimensioner ANALYS: HÖGA PRISER OCH LÅNGA LEDT
IDER
Nya Dimensioner SÅ NÅR DU BE I SOMMAR