Tidningen Kosmetik 1
TRENDER LEDARE Skönhetsbranschen har haft ett myc
ket spännande år bakom sig och vi kan nu med förväntan se fram emot ett nytt år, inte minst utifrån undersökningsinstitutets Mintels trendspaning för 2018. Mintel ser fyra tydliga trender som särskilt kommer utmärka sig under året. Som en första trend spår de att intresset för naturliga skönhetsingredienser forsätter att expandera. Företag kommer därför vara tvungna att anpassa sig till konsumenternas växande krav på naturliga och hållbara ingredienser. Parallellt talar man om att få fram säkra, rena och effektiva ingredienser genom vetenskap/ bioteknik för att skydda skörden av naturliga ingredienser. Som en andra trend finner Mintel att skönhetsföretag slutar inrikta sig på konsumenter utifrån ålder, kön eller kroppstyp, eftersom konsumenter alltmer efterfrågar skönhetsprodukter utifrån specifika behov. För att möta dagens konsumenter kommer de mer fokusera på att erbjuda produkter utifrån olika skönhetsproblem. Vidare blir det allt svårare för skönhetsföretag att fokusera på att sälja skönhetsprodukter, utan de måste även ”imponera” och visa att de engagerar sig i välgörenhet och tar etiskt ansvar. Slutligen spås den digitala tekniken följa konsumenterna överallt och påverka och göra deras inköp mer personliga och hjälpa dem att navigera i en komplex skönhetsvärld. Ny teknik kan komma att tolka konsumenternas ansiktsuttryck och ögonrörelser för att avgöra deras produktpreferenser och erbjuda hjälp, både i butik och online. Med så många produkter på hyllorna behöver tidspressade konsumenter hjälp att både göra rätt personliga val och få en attraktiv shoppingupplevelse. I årets första nummer har vi fokus på vårens alla trender. Ledordet för våren är mångfald. Vi följer inte längre trender slaviskt, men vi hämtar ändå inspiration från catwalken där fyra looker utmärker sig och individen står i fokus. I vårt stora makeup-svep går vi också in på hur färger påverkar vårt utseende och hur rätt val av färger i vår makeup kan ha föryngrade effekter. Som vanligt har vi också vårt återkommande grooming-tema. Här får du bland annat läsa om att alltfler män månar om sitt utseende och kan tänka sig estetiska och kirurgiska ingrepp. De är heller inte helt främmande till att börja använda makeup, en trend som kommer från Korea. I vår tidning i tidningen New Beauty får ni också läsa om Coolifting, en metod som kommit till Sverige, där man genom kyla och koldioxid för ner serum i huden. Dessutom lyfter vi upp världens äldsta anti-aging behandling, nämligen det urnordiska bastubadet. Trevlig läsning! J! Skö . Missaaönהʦth mässor. Ka"a 44–49. 6 Kosmetik 1-2018 Jessica S Kempe Chefredaktör Jessica S Kempe chefredaktör och ansvarig utgivare +46 (0)708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Gunilla Kempe redaktör +46 (0) 708 86 64 34 gunilla@tidningenkosmetik.se Susanne Win layout + 46 (0) 8 522 25 331 susanne.win@mentoronline.se Gästskribenter Johanna Bergström Kristine Rødland Bokning av annonser Jessica S Kempe, +46 (0) 708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Teknisk Produktion Sentenza Media AB +46 (0)708 423 806 Jan.haggstrom@sentenzamedia.se Webb PÅ Media +46 (0)8 599 080 59 www.pamedia.se Kosmetik utges av Tidningen Kosmetik AB Strandvägen 37, 114 56 Stockholm www.tidningenkosmetik.se Bankgiro 721-1394 Prenumeration/kundtjänst Halvårsprenumeration, 3 nummer för 375 kronor, exklusive 25 % moms. Helårsprenumeration, 5 nummer för 598 kronor, exklusive 25 % moms. I paketet ingår Kosmetik som papperstidning, e-tidning samt nyhetsbrev varje vecka. Prenumerationsärenden kontakta kundtjänst: kosmetik@pressdata.se, tel: +46(0)8 799 62 18 Postadress: Kosmetik, Box 610, 832 23 Frösön