Stenkoll 1
teknik i framkant verktyg, säger Egil Lillebö. Me
d en konstant fukthalt och en styrbar och konstant finandel i sanden har Multiblokk stora möjligheter att optimera produkterna mot lägre vattenuppsugning, högre styrka och hög ytfinish. – Vi kan helt enkelt erbjuda våra kunder produkter som vi inte tidigare kunde erbjuda och som våra konkurrenter ännu inte klarar. Asfaltverket integrerad del Velde hävdar också att maskinsand hjälper företaget att konkurrera på asfaltmarknaden med hög kvalitet. En stor besparing, både för Velde och miljön, är att det torra materialet förbrukar 30 % mindre gas i torktrumman jämfört med när man körde in material från utelager. – För asfalttillverkningen behövs inte lika god kornform som i betong. Men konstant och låg fuktighet ger bra asfalt året runt, vilket uppskattas av våra kunder, berättar produktionschefen Sven-Henrik Norman. Velde jobbar även med asfaltbeläggning och har numera 40 anställda på den avdelningen. En inneboende försiktighet hos betongindustrin inför förändringar som kan påverka betongens färska och härdade egenskaper kan göra att man tvekar med att satsa på maskinsand till betong. Å andra sidan kan tillståndsgivande myndigheter ha svårt att ta till sig att det inte per automatik fungerar överallt, bara för att Velde har lyckats. Bildtext... 36 krossordet # 118 Nya krossar Utgångspunkten för att uppnå hög kvalitet på maskinsand är ett bra berg. Graniten i Velde är glimmerfattig utan inslag av svällande mineral och jämn så att den inte blir flisig i någon riktning när den krossas. Förutom bra berg krävs även bra maskinutrustning, korrekt styrsystem, smart logistik och ständig utveckling menar Sven-Henrik. Täkten, som startades 1984, har genomgått en kraftfull förnyelse de senaste fem åren. Bland annat genom en investering i nya krossar och siktar (se sid 34). Efter primär- och sekundärkross siktas en mindre del 0/20 eller 0/32 ut till bärlager och 20/120 till förstärkningslager. Merparten går sedan vidare till två konkrossar. En mindre del 0/20 lagras ute för enklare ändamål medan resterande material går vidare till två Barmac VSI-krossar och två Buell vindsiktar (se sid 34). Gemensamt kontrollrum Totalt har Velde tio stycken silor, var och en med 600 tons kapacitet, där åtta sorteringar lagras. Recepten för standardblandningarna lagras som hjälp i den automatiserade urvalsprocessen. Till betongfabriken har man lånat asfaltens filosofi med många fraktioner. Samma silobatteri av åtta fraktioner från filler till 16/22 mm betjänar både asfaltverket och betongfabriken vilket ger stora möjligheter att skräddarsy betongrecept. Täkten har också ett gemensamt kontrollrum för styrning av krossar och siktar, asfaltverk och betonganläggning. Leveransen av material till asfaltverk, betonganläggning och lastbilar är helt automatiserad. Maskinparken har krävt en investering på 200 miljoner norska kronor och omsättningen i bolaget har vuxit i takt med nivån på investeringarna - från 72 miljoner NOK 2006 till 250 miljoner NOK 2010. Stor avsättning Driftkostnaden inklusive underhåll av slitdelar är cirka två NOK per ton för VSI-krossarna och en NOK per ton för vindsiktarna men de höjer värdet på finfraktionerna, som i många täkter betingar ett ytterst lågt pris så att 100 % av materialet blir säljbara produkter med rimligt pris. Pris och volym ger lönsamhet. – En så här stor investering kan bara bära sig om man ligger nära en större stad där det finns stor avsättning för de produkter vi får fram, påpekar Egil Velde, vd för Velde Pukk och Grus. n vägbyggnadsmaterial från första produktionssteget ” För asfalttillverkningen behövs inte lika god kornform som i betong. Men konstant och låg fuktighet ger bra asfalt året runt, vilket uppskattas av våra kunder.” Sven-Henrik Norman FOTO: EERO HAMALAINEN, METSO Bröderna Reidar, Harald och Egil velde har byggt upp och skapat en av Nordens mest effektiva och avancerade täkter krossordet # 119 37