Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
FORSKNING DENNA ARTIKEL PUBLICERAS I SAMARBETE ME
D WWW .IDROTTSFORSKNING.S ORGANISERAD SPONTANIDROTT kastar ljus på barns ojämlika villkor Vissa barn idrottar, tävlar och drömmer på sina egna villkor. Andra får vara med om det bidrar till deras uppfostran. Organiserad spontanidrott mot sociala problem blir allt vanligare. Projekten blottlägger ojämlikhet och den svenska idrottsmodellens utmaningar. Av: David Ekholm | Foto: Fotonio Barn och ungas deltagande i idrott är en del av ojämlikheten i hela samhället. Ibland talas det om ”idrottssvaga områden” där deltagandet i föreningsidrott är särskilt lågt. Dessa områden utmärks även i övrigt av fattigdom, låg utbildnings nivå, en hög andel invånare med utländsk bakgrund och en koncentration av sociala problem. I dag lägger förbund, föreningar, kommuner och andra aktörer stor kraft på att skapa aktiviteter för att inkludera barn och unga i idrott. Ofta med syftet att de ska möta olika samhällsproblem och exempelvis bidra till integration. PROJEKT FÖR INTEGRATION OCH MINSKAD BROTTSLIGHET FairPlayFotboll är ett sådant projekt. Verksamheten bedrivs i idrottssvaga och socialt utsatta områden i en svensk kommun, där de lokala föreningarna haft stora utmaningar med att upprätthålla en ambitiös verksamhet de senaste åren. Aktiviteterna organiseras på eftermiddagar efter skoltid, på bestämda tider med bestämda ledare. Deltagandet kan ske spontant, utan föranmälan eller medlemskap. Hälften av barnen i årskurserna 2 och 3 i de samverkande skolorna deltar. Sammanlagt närmare 500 barn. Anders är en av företrädarna för FairPlayFotboll. I en intervju talar han om idrotten som ett medel för att långsiktigt minska brottsligheten och skapa integration. Anders använder ordet ”projekt” för att beskriva verksamheten. När han talar om integration är det i betydelsen att lära sig prata svenska och följa regler, samt ta del av goda normer och värderingar genom fotbollssammanhanget. Därför är samtalsövningar kring normer och uppförande inom och utanför fotbollen (fairplay) integrerade i fotbollsträningen. FOSTRAR TILL FAIRPLAY Aktiviteterna sker i en idrottshall som delas in i fyra spelplaner. På varje spelplan genomför barnen en bestämd övning under en avgränsad tid. Vid varje skifte sätter sig barnen ner tillsammans med sina ledare. Ett exempel är när sex tjejer samtalar med 34 NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 3 2024 ledaren Lars och om hur man är en bra vinnare: ”En tjej säger att en bra vinnare inte retar sin motståndare. En annan beskriver att man ska säga bra jobbat till motståndarna om man har vunnit en match. Lars håller med och ställer olika motfrågor. Tjejerna vill gärna berätta mer. En tjej räcker upp handen och säger att man inte bara ska spela själv, utan att man ska passa varandra också.” (Fältanteckning) I samtalen får barnen utrymme att själva tala. Ledaren vägleder samtalet och ställer olika motfrågor. På så sätt formas en dialog om fairplay. De normer som lyfts fram är generella, men ofta kontextualiserade till att gälla inom fotbollen specifikt. Till exempel att inte reta sin motståndare eller att spela som ett lag. Man talar om detta som en moralisk fråga, men i andra sammanhang kan samma norm handla om att spela på ett framgångsrikt sätt. Fostran präglas av nära relationer mellan ledare och de barn som deltar. Ibland uppstår situationer med regelbrott eller konflikter som måste hanteras.