Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
E AKTUELL OCH ANVÄNDBAR KUNSKAP INOM IDROTT, HÄLS
A OCH FORSKNING FORSKNING MER OM FOTBOLLSPROJEKTET Det görs främst genom samtal. Ledarna hanterar barns regelbrott och utsatthet med omsorg. På så vis blir relationen mellan ledare och barn en central del i verksamhetens pedagogik. Ledaren Mikael berättar att det är ”viktigt att sitta ner med barnen och förklara. Det är inte att tillrättavisa. Det är mer att förklara om spelets regler.” Lars förtydligar också betydelsen av att ledarna förflyttar sig runt i hallen: ”Vi kan gå ner och sätta oss och prata med den individen. Vad var det du upplevde som gick snett här? Att de blir sedda, att de blir hörda direkt när det är någonting.” ETT TYDLIGT FOTBOLLSBEGÄR I förgrunden finns alltså sociala och pedagogiska ambitioner om inkludering, integration, fostran och fairplay. En kontrast till detta är barnens fokus på fotboll. Det är mycket påtagligt. Fotbollsspelet tas på allvar och många av barnen anstränger sig för att lyckas i övningar och matchspel. Aktiviteten kan beskrivas som kvalitativ fotbollsträning. ”En kille driver bollen fram centralt i planen och utmanar en försvarare, och släpper bollen lätt i sidled till lagkamrat som överlappat till vänster. Den överlappande spelaren får bollen bakom sig men vänder på kroppen och väggspelar med en chip bollen tillbaks, förbi utrusande målvakt, där den tidigare bollhållaren har fullföljt sin djupledslöpning och kan hoppa fram och stöta in bollen på volley.” (Fältanteckning) Trots att det är få av barnen som spelar i en förening är det stundtals en imponerande nivå på spelet. Ledaren Mikael ger följande beskrivning: – Det är också en utmaning som vi börjat att diskutera. Vi har ju ändå ett mål om att det vore kul och fantastiskt om fler kunde knytas till andra klubbar. Anders, företrädaren för FairPlayFotboll, berättar att man sökt samarbete med föreningar i närområdet för att kunna slussa intresserade vidare till lämpliga lag, men att man då stött på patrull: – Det är ju en brist på ledare först och främst. Det finns inte ledare och ideellt arbetande ledare. Det FairPlayFotboll är organiserad spontanfotboll inomhus – i tre områden i en svensk kommun. Projektet drivs av en ideell förening i samarbete med en traditionell idrottsförening – men är inte en del av idrottsföreningens övriga verksamhet. Även skolor och fritidshem ingår. Projektet finansieras av kommunen, stiftelser och bidrag. Namnet FairPlayFotboll är fingerat. är obefintligt. Det är det första. Sen har de ingen ekonomi, vilket gör att de har svårt att bygga upp detta. Svårigheten kan ses i ljuset av det lokala föreningslivets utmaningar. Hindren att slussa vidare från projektet till föreningsidrotten understryker hur aktiviteterna möjliggör inkludering i projektet, men inte i föreningsidrotten. RIMLIGT MED HÖGRE KRAV FairPlayFotboll framstår som en utmärkt aktivitet för barn för att få dem intresserade av att spela och utvecklas i fotboll. Den leds av förträffliga ledare, är väl strukturerad och följer de planer som är tänkta att vägleda verksamheten. Lars och Mikaels ledarskap balanserar på ett precist sätt mellan lågmäld vägledning och en auktoritet som vinns genom en respektfull inställning till barnen. ■ NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 3 2024 35