Belysning I Fokus 1
ENERGIEFFEKTIVISERING Funäsdalen: I samband med r
ådande energikris är det mer relevant än någonsin att fortsätta ersätta gamla armaturer med modern och energieffektiv LED-teknologi. Foto Trafikverket ➛ flesta fall. På sikt väntas även en liknande utfasning av högtrycksnatriumlampor, som i dagsläget förekommer i relativt stora delar av den svenska utomhusbelysningen. Enligt Henrik Gidlund är LED-ersättningslamporna inte helt färdigutvecklade så det är bra att skiftet kan dröja något. I de fall det funkar att byta till ersättningslampor kan man redan idag få en energibesparing på runt 50%. Fler väljer varmt ljussken Tidigare var det vanligt med utomhusbelysning med ett kallt eller neutralt ljussken, men på senare år har den varmare belysningen vunnit mark. Det beror, enligt Henrik Gidlund, dels på att fler vill minska ljusföroreningar och påverkan på natur genom att välja ett varmare ljussken, dels på att vi i Norden har en viss preferens för en varmare och mjukare belysning som ofta ger ett mer behagligt intryck. Det har gjort att det varma ljusskenet har ökat i omfattning, inte minst i 16 BELYSNING I FOKUS 1 2023 tätbebyggda områden. − I samband med rådande energikris är det förstås mer relevant än någonsin att fortsätta ersätta gamla armaturer med modern och energieffektiv LED-teknologi. Det har även blivit allt viktigare att öka takten i skiftet från äldre till modern och energieffektiv teknologi. Samtidigt utvecklas LED-teknologin kontinuerligt, den kommer sannolikt att bli ännu effektivare framöver. Tidigare innehöll merparten av LED-armaturerna stora mängder aluminium för kontinuerlig avkylning. Nu är armaturerna inte längre lika beroende av kylning, vilket har öppnat upp för en friare armaturutformning, säger Henrik Gidlund. Den nya tekniken gör det också enklare med automatisk styrning i armaturen. − 2018 inkluderades nattsänkning av armaturer i Trafikverkets obligatoriska upphandlingskrav, det innebär att man automatiskt minskar ljusnivån i armaturerna under de tidpunkter då färre använder vägarna, säger Henrik Gidlund. Det här sänker armaturens energiförbrukning med ytterligare 35% utan att det egentligen märks för användare av vägen. Nattsläckning sparar pengar Inom Trafikverket pågår också ett kontinuerligt arbete med att släcka ner överflödig utomhusbelysning som inte fyller en tillräcklig funktion och därmed inte gör den nytta den ska. Mycket av belysningsanläggningarna byggdes för 30 till 50 år sedan och börjar nå sin tekniska livslängd. I samband med behov av ombyggnad ser vi över var det behövs belysning och inte enligt dagens kravbild. − På somliga platser har man valt att nattsläcka, alltså att släcka ner utomhusbelysningen helt för att kortsiktigt spara pengar. Henrik Gidlund anser att det finns miljöer där det kan vara lämpligt med nattsläckning, men det behövs en analys hur platsen används och hur det påverkar tryggheten innan åtgärden genomförs. u