GLAS 1
I konferensrummet på Sparbanken i Varberg sitter
Sven X:et Erixsons vackra glasmosaik ”Vattenlek” som del i yttervägg. I ett flödande dagsljus glittrar glaset sinnligt i kontrast till den omgivande betongen. Konstverket skyddas av ett yttre platsbyggt fasadsystem med glas och vertikala profilstolpar som livar med glasmosaikens egna stolpar. Glasbitarna rengjordes en och en med avjoniserat vatten och tensid för att avlägsna smuts och färgstänk. Även fogarna rengjordes mekaniskt från smuts på vissa ställen som framträdde mörka, främst genom användning av torra mjuka borstar och en torr svamp. Glittrande glas och rå betong – taktilt och visuellt på samma gång GLASMOSAIK Text: Mikael Ödesjö Foto: Stenkonservering Väst Glasmosaiken består av paneler/fönster med kulörta glasbitar sammanfogade av bruk. Vart och ett av fönstren omges av ett ramverk i stål. Förutom fönstren består verket också av betongpelare med inmurade mindre glasbitar. Skyddande fasadsystem Det var Öbergs Glasmästeri som monterade ”Vattenlek”. Det hade tidigare suttit i trapphuset inne i Sparbankens ursprungliga lokaler. — När det kom nya och strängare krav på brandsäkerhet tvingades de montera ner glaskonstverket och utan att riktigt veta vad de skulle göra med det hamnade det på vinden i förvar tills vidare. Men sedan kom någon på idén att sätta upp glasmosaiken som yttervägg till konferensrummet i bankens nya del. Och då kom vi in i bilden, berättar Magnus Öberg på C. A. Öbergs Glasmästeri. Ett njutbart uppdrag ”Vattenlek” består av flera delar så det gick relativt enkelt att lyfta på bitarna på plats, även om det krävdes stor försiktighet med tanke på både materialkänslighet och pekuniärt värde. — För att skydda verket monterade vi också upp ett yttre platsoch konstverksanpassat glasfasadsystem med Sapaprofiler, där de vertikala stolparna står i liv med konstverkets motsvarande betongstolpar och stabiliserar varandra med speciella infästningshylsor. På så sätt får man fri sikt från båda hållen och en väderskyddad glasmosaik, beskriver Magnus som själv under montaget njöt av det fantastiska ljus- och färgspel som ”Vattenlek” åstadkommer när sol- och dagsljus skiner genom de 15 mm tjocka glasbitarna. 36 GLAS 4.2020 / tema: sinnenas material / Vinkeljärn på karmarna Konstverket har flyttats flera gånger tidigare också efter att banken först installerade det 1963. Diverse ombyggnationer och alltså strängare brandkrav ledde till att det 2015 hamnade uppe i bankens konferensrum. I samband med detta anlitades konservatorer från AB Stenkonservering Väst. Flera av konstverksfönstren hade sprickor i betongfogarna och på några ställen hade sprickorna också lett till materialförlust. Skadorna på det generellt ganska ömtåliga bruket härrörde förmodligen från flytten till den nuvarande placeringen. Fogarna var också kraftigt missfärgade efter stänk från vinkelslip i samband med nedmonteringen av fönstren vid flytten. Smuts och damm — Bruket var också mörkare i några fogar på grund av ansamling av smuts och damm. Några fogar hade målats vita vid någon tidpunkt och färglagret hade flagnat kraftigt i dessa områden på grund av dålig vidhäftning mot bruket. Glasbitarna var också täckta av ett tunt lager smuts och damm. Många av glasbitarna nära den omgivande väggen och innertaket hade också vita färgstänk från en förmodad ommålning av rummet. Glasbitarna var i övrigt i utmärkt skick utan tecken på skador, berättar Stefan Holmlund, vd på Stenkonservering Väst. /