Byggaren 1
Byggbilsnytt Redaktör: Christer Andersson » Ducat
o får niostegad automat 2020-års Fiat Ducato uppgraderas med en niostegad automatlåda, starkare och snålare motorer samt fler infotainment och assistanssystem. Ducato provkörde vi i Byggaren Nr 3 i år. Då föranlett av att Ducato är en av få lätta lastbilar som går att köra på biogas. I nför 2020 ersätts den mindre lyckade växlingsautomatiken av en niostegad automatlåda från Chrysler-delen av FCA, Fiat Chrysler Automobiles. En automat med tre körlägen, Normal, Eco och Power. Det finns även två D-lägen, Drive samt ett Auto-läge. Naturligtvis kan lådan växlas manuellt. Ett ECO-pack är standard med bland annat start- och stopsystem. Motorerna har anpassats till utsläppsnormen Euro6D-temp. 2,0-litersmotorn är nu på 2,3 liter och har 10 procent högre effekter och förbättrade vridmoment jämfört med föregångarna. Effekterna är nu 88 kW/120 hk, 103 kW/ 140 hk, 118 kW/160 hk och värstingen är på 132 kW/180 hk. Gasversionen är densamma som tidigare baserad på en 3,0-liters bensinmotor. Det finns även nyheter inom förarstöd och infotainmentsystem, som standard eller tillEn Ducato Maxi 2.3 med 118 kW/160 hk i L3H2-storlek, utrustad med niostegad automatlåda. val. Det handlar om dödavinkelvarning, varning för korsande eller bakomvarande fordon vid backning, full bromsstyrning, varning vid filbyte, igenkänning av vägmärken, automatisk avbländning av heljus, regn- och skymningssensor samt däcktrycksövervakning. Fiat har också förhandsvisat en eldriven Ducato Electric får en motor på 90 kW/ 122 hk och räckvidd mellan 22 och 36 mil beroende på batteripaket. Ny tvålitersmotor för Renault Trafic ❚◗ Renault har inför 2020 uppdaterat transportbilarna Trafic och Master vilka bland annat fått ökade möjligheter till uppkoppling. Beträffande Trafic noterar vi nya led-strålkastare och en ny grill med mer upprätt logotyp. Invändigt hittar vi en ny instrumentpanel, ny färgsättning och ny klädsel. Den nya 2,0-litersmotorn är en följd av att bränslemätningsmetoden WLTP har införts även för lätta lastbilar och uppfyller den senaste avgasnormen Euro 6d-temp. Motorerna har variabel turbogeometri och effekterna spänner från 88 kW/120 hk upp till 125 kW/170 hk. 107 kW/145 hk-versionen uppges ha en bränsleförbrukning av 0,6 l/100 km. De två starkaste motorerna går att få med en ny dubbelkopplingsautomatlåda. Även Master har ny front och ny interiör. Den nya motorn i Master är liksom tidigare på 2,3 liter men effekterna är högre och förbrukningen lägre. Motorn har dubbelturbo och i sitt starkaste utförande lämnar den 132 kW/ 180 hk. Tio hästar mer än föregångaren. Mer information längre fram då vi planerar en provkörning av Trafic till Byggaren Nr 8. º version av Ducato som kommer med olika batterival vilka tillåter en räckvidd från 22 mil upp till 36 mil. Motorn lämnar 90 kW/122 hk med ett maximalt vridmoment av 280 newtonmeter. º Höjning av Stockholms trängselskatt ❚◗ Trängselskatten för Stockholm höjs kraftigt från årsskiftet. Den högsta avgiften, 07:30–08:29 samt 16:00 –17:29, höjs från 35 kronor till 45 kronor och maxbeloppet för en dag höjs från 105 kronor till 135 kronor. Start för uttaget tidigareläggs från dagens 06:30, till 06:00, med avgiften 15 kronor. 06:30–06:59 blir avgiften 25 kronor, för Essingeleden 22 kronor och 07:00– 07:29, 35 respektive 30 kr. Det införs även hög- och lågsäsong. Högsäsongen från 1 mars fram till dagen före midsommar samt 15 augusti till den 30 november. Övrig tid kallas lågsäsong och då gäller dagens avgifter. I dag är hela juli avgiftsfri,men från nästa Nu har den senaste versionen av Renault Trafic med en ny 2,0-litersmotor kommit till Sverige. byggaren 6 2019 år kommer trängselskatten att gälla även den första veckan i juli. Trafikverket uppger att höjningarna ger statskassan ett tillskott på 325–340 miljoner kronor. º 23 foto: renault foto: christer andersson foto: christer andersson