Byggaren 1
Byggbilsnytt Redaktör: Christer Andersson » Blir
VW:s sjätte Transporter den sista? Gammal Renault blir ny Nissan Utseendemässigt är det fronten som skiljer nya Nissan NV250 från systerbilen, gamla Renault Kangoo. Nya VW Transporter känns igen på en ny grill, en ny stötfångare, nya strålkastare och nya fälgar. En ny ”digital” instrumentpanel, en ny elektromekanisk servostyrning och onlineanslutning för nya internetbaserade funktioner. Sveriges näst mest sålda transportbil, VW Transporter, har visats i sin sjätte generation. Frågan är om det är den sista Transportern i VW:s egen regi? V 24 W har ju ingått en allians, utan korsägande, med Ford vilken går ut på att Ford producerar de medelstora transportbilarna och en pickup samt att VW bygger transportbilar i Caddy-storlek. En ny Transporter kommer att produceras parallt med en ny Ford Transit Custom i Turkiet. Den Ford-producerade pickupen, som ersätter VW Amarok, kommer under 2022. En blygsam uppgradering av Transporter inför 2020 syns på en ny stötfångare, en ny större grill och nya H7-strålkastare. Invändigt hittar vi innerbelysning av led-typ, en ny instrumentpanel med ett större och öppet förvaringsfack framför ytterpassageraren, nya mugghållare samt ett större fack för en smartphone och induktiv laddning som tillval. Multifunktionsratten har gjorts om. Volkswagen betonar bilens digitala förarplats där instrument och infotainmentsystem samverkar till en digital arbetsplats. En elektromekanisk servostyrning är en nyhet som bara arbetar när så behövs och därmed, åtminstone teoretiskt, minskar bränsleförbrukningen. Den nya styrningen möjliggör tjugo olika hjälpmedel. Bland dem filhållningssystem, automatisk parkeringshjälp och automatisk parkering av släp. Sedan tidigare har bilen sidvindshjälp som träder in över 80 kilometer i timmen. Backkameran har tre olika avancerade versioner. Från dagens generation har bilen ärvt antispinn och antisladdsystemen, automatisk efterkollisionsbromsning, start i backehjälp, automatisk hjälp i nedförslut för de fyrhjulsdrivna versionerna, nödbroms och nödbromsvarning, dödavinkelnvarnare och adaptiv farthållare. De fyra motoralternativen uppfyller naturligtvis Euro 6d temp-standarden. Effekterna är 66 kW/90 hk, 81 kW/110 hk, 110 kW/150 hk och 146 kW/199 hk. De två svagaste har fått något högre effekt och dessa har femväxlad manuell låda medan 150-hästarn finns med sexväxlad manuell låda alternativt sjustegad DSG-automat, vilken är standard på 199 hkversionen. De två starkaste finns även med fyrhjulsdrift. º ❚◗ Den eldrivna versionen av Nissan NV200 provkörde vi i förra numret av Byggaren. Där framgick att dieselversionen är nedlagd till förmån för en för Nissan helt ny modell kallad NV250. En bil, tekniskt identisk med dagens Renault Kangoo. De tre utrustningsutförandena för NV250 kallas Panel, Crew och Combi, den senare är passagerarversionen. Liksom moderbilen Kangoo byggs den i två karosslängder och två axelavstånd. 1,5-litersdieseln uppfyller miljöklass Euro6D-Temp och finns i NV250 med tre effektuttag på 59 kW/80 hk, 70 kW/95 hk och 85 kW/115 hk. Förutom utseendet på grillen skiljer sig NV250 från Kangoo genom bättre garantipaket om 5 år alternativt 16 000 mil mot 3 års nybilsgaranti eller 10 000 mil för Renaults version. º Ny strategi för Toyotas transportbilar ❚◗ Med ny varumärkesstrategi, kallad Toyota Professional, planerar Toyota att sälja 100 000 lätta lastbilar i Europa under 2020. En ökning med 50 procent mot i dag. Det handlar etablerade Proace och nya Proace City. Den senare börjar säljas i början av 2020. Och, liksom systerbilarna från Peugeot, Citroën och Opel, kommer de även i elversioner under 2020 respektive 2021. Den nya varumärkesstrategin avses stärka och fokusera på lätta lastbilar, vilket i praktiken innebär att nya LCV-center kommer att byggas upp för att ge bättre service åt transportbilskunderna. º Toyota Proace City, en systerbil till Peugeot Partner, Citroën Berling och Opel Combo. byggaren 6 2019 foton: christer andersson foto: toyota foto: nissan