NG Gbg 1
TYSTNADEN KULTURGUIDEN HÖSTEN 2022 Göteborg fullk
omligt kryllar av scen, konst och scenkonst just nu. Här är några av sevärdheterna som är på tapeten. TEXT: HANNA FAGERLUND FOTO: TILO STENGEL, OLA KJELBYE, BEATA HOLMGREN OCH BJÖRN ENGBERG SCEN BLKDOG Stora Teatern, Kungsparken 1, storateatern.se I dansverket BLKDOG gestaltar Botis Seva tillsammans med sitt kompani Far From the Norm den ultimata jakten på acceptans. Det är en resa in i psykets allra mörkaste rum och den hopplöshet och rädsla en ung människa upplever inför mötet med vuxenlivet. Spelas den 18 oktober. FOREVER PIAF Lorensbergsteatern, Karl Gerhards Plats 1, lorensbergsteatern.se Forever Piaf är en nyskriven musikal och en storartad berättelse om Edith Piafs liv, hennes musik och hennes män. Vi möter både den äldre och den yngre Piaf som i en dialog med varandra berättar historien om flickan som upptäcktes när hon sjöng i ett gathörn i Paris. Spelas från den 21 oktober till den 19 november. HJÄLP MIG INTE Lorensbergsteatern, Karl Gerhards Plats 1, lorensbergsteatern.se Vad är en mörk vårdcentralskomedi? William Spetz nya föreställning Hjälp mig inte drar med publiken från ett beigt väntrum rakt ner i ett fritt fall av 36 NÖJESGUIDEN | NR 10, 2022 absurditet. Ett möte mellan allmänläkaren Lennart och patienten Marcus, som egentligen bara vill trappa ner på sina antidepp, triggar igång något som får dem båda att agera mot konstens alla regler. Spelas den 1 och den 2 november. JAG ÄR BETLEHEM DAWIT ISAAK Angereds Teater, Angereds torg 13, angeredsteater.se Nypremiär av Jag är Betlehem Dawit Isaak, en pjäs skriven med utgångspunkt i Betlehem Isaaks roman Mitt liv utan dig. Angereds Teater iscensätter Betlehem Isaaks uppväxt utan sin pappa Dawit. En berättelse om att börja ett nytt liv i ett annat land och att växa upp i ett mellanförskap. Och att därifrån ändå lyckas hitta sig själv och sina framtidsdrömmar. Spelas fram till den 25 november. TYSTNADEN Göteborgs Stadsteater, Götaplatsen 4, stadsteatern.goteborg.se Nypremiär av Tystnaden som följer de rivaliserande systrarna Anna och Ester och sonen Johan. Ett oväntat grepp om Ingmar Bergmans originalberättelse då allt filtreras genom barnets ögon. Pjäsen undersöker gränser, språk, sex, närhet, underkastelse, dominans, skuld och frihet. Spelas den 27 och 28 december. JAG ÄR BETLEHEM DAWIT ISAAK