Stenkoll 1
DOLOR SBMI och BEF har påtalat detta när man bliv
it ombedda att lämna synpunkter på förslagen i den revidering som MSB – Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap – just nu arbetar med gällande myndighetens föreskrift om hantering av explosiva varor, MSBSF 2019:1. – Vi ville ha ett undantag för dolor i föreskriften men där fick vi nej från juristerna på MSB, berättar Jan Johansson. I MSB:s revideringsförslag finns dock några skrivningar som Jan Johansson beskriver som positiva. Exempelvis: • Den som har tillstånd att använda explosiva varor får destruera de explosiva varor som omfattas av tillståndet och som härrör från användningen eller påträffas vid användningsplatsen. • Den som hanterar de explosiva varorna som har använts för avsedda syften men på grund av felfunktion inte förbrukats i användningen behöver inte föra register på de varorna. BEF har därför uppmanat sina medlemmar att ansöka om destrueringstillstånd. En ytterligare fråga som SBMIs och BEF:s projekt arbetar med är att få till en bättre uppföljning. En påträffad dola bör alltid rapporteras till det projekt, och den sprängentreprenör, där den har sitt ursprung, i den mån ursprunget kan identifieras. – I den bästa av världar skulle en bra rapportering 22 kunna leda till att antalet dolor minskar, säger Jan Johansson. Sprängentreprenören kan då undersöka orsaken till att dolan uppstått och kanske ändra sprängmetoden. Bra rapportering kan också bättre upptäcka eventuella produktfel hos sprängämnet. Jan Johansson efterlyser rutiner för hanteringen av dolor som lämnat ett projekt och sedan upptäcks. Hela dolhanteringen bör dessutom regleras i avtal mellan beställare och entreprenör. SBMI och BEF har under projektets gång haft kontakt med den stora beställaren Trafikverket. Sedan några månader tillbaka har den kontakten börjat ge resultat. – Vi har hittat rätt människor på Trafikverket och har nu givande möten, säger Jan Johansson. Nu kommer följande krav införas i Trafikverkets nästa TB mall: ”En arbetsberedning ska tas fram hur dolor (odetonerat sprängmedel) ska förebyggas och hur de ska hanteras om de uppstår". Det är ett stort framsteg att Trafikverket nu lyfter dolproblematiken och ställer krav på rutiner och handlingsplaner i sina upphandlingar. Projektet fortgår och Stenkoll återkommer när det finns nya framgångar att berätta om. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 164