Nöjesnytt Helsingborg 1
EN INTERNATIONELL KULTURSCEN I SKILLINGE Skilling
e Teater är Österlens stora kulturhus. Med en historia som sträcker sig sedan 1995 har teatern snabbt etablerat sig på den svenska och internationella kulturscenen och blivit ett välrennomérat besöksmål. Sedan 2017 har teaterchefen Karin Johansson-Mex hållt i stafettpinnen och driver verksamheten än idag efter över 25 års erfarenhet som producent och chef inom kultur, akademi och filmsektorn. Hon berättar nu om sitt liv innan Skillinge Teater, hur verksamheten bedrivs idag och vad dess besökare har att se fram emot i sommar. Text: Esmeralda Wedin Foto: Skillinge Teater Inledningsvis berättar Karin Johansson-Mex att hon i grunden är utbildad inom film, både på Biskops Arnö folkhögskola i Sverige och på Academy of Art University i San Fransisco. Under studietiden i USA blev hon handplockad av sin lärare för att arbeta med en produktion av Tim Burton, vilket var hans nästkommande efter den internationella succén "The Nightmare Before Christmas". – Det var ganska coolt, skrattar hon fram och fortsätter. Produktionen hette "James and The Giant Peach" och den gjorde Tim Buton efter Roald Dahls klassiker med samma titel. Det kan låta lite märkvärdigt att säga att man har jobbat där, men jag tror att en del till varför jag fick jobbet var för att jag jobbade i klipp-enheten och chefen där var en kvinna med ett ruggigt humör som skrek och svor hela dagarna och jag tror att de därför uppskattade mitt skandinaviska lugn. Vidare säger Karin Johansson-Mex att hon blev erbjuden fortsatt anställning där, men i tanke på att hon precis fått barn behövde hon göra ett livsval. Arbetskulturen i USA är nämligen annorlunda från hur den är i Sverige, där är det inte ovanligt att man jobbar sex dagar i veckan, ofta från åtta på morgonen till åtta på kvällen, berättar hon. – Antingen stannar jag och accepterar att jobba på dessa villkor, eller ser jag till att ta mig tillbaka hem till Sverige med min familj. Då valde jag det senare alternativet och flyttade efter två år i USA tillbaka till Sverige igen och valde mellan de två ställen jag bott på och verkat i tidigare, alltså Stockholm och Malmö. Karin Johansson-Mex berättar att valet landade på Malmö, mycket för att hon uppskattar den skånska mentaliteten, då pulsen är väldigt fin och sättet folk umgås på är mycket trevligt där. Hon framhåller ytterligare att Malmö är en plats där hon känner sig hemma. – Efter ett tag i Malmö hade jag startat ett produktionsbolag, som jag drev i några år. Tillsammans med en kompis gjorde vi i rollen som festivalgeneraler vid invigningen av Dunkers Kulturhus. Det kom 65 000 besökare på en vecka och det tok-regnade och nästan haglade på själva invigningsdagen i april. Dunkers själv var väldigt excentrisk och gjorde bland annat stövlar, så vi tänkte att han satt där uppe i himlen och ville driva med oss, säger hon och skrattar. Efter åren med produktionsbolaget blev hon utvecklingsansvarig för den skånska filmsatsningen, vilket hon jobbade med i några år, bland annat med koppling till den stora studion i Ystad. Men framförallt började de se att filmen stod i konvergens gentemot mobiltelefoni-produktion och då stod de i ett läge där målet var att utveckla hela filmsektorn, vilket medförde att samarbetsskapande kring dessa frågor blev ett stort fokus. – Jag visste att det skulle komma jättemycket EU-medel till Skåne, förutsatt att region Skåne skulle se detta som ett prioriterat tillväxtområde. Dagen då regionen väl definierade digitala medier som ett prioriterat tillväxtområde blev jag helt överväldigande glad, för då visste vi att vi kunde söka de tunga EU-pengarna. Det var så vi la grundfinansieringen för Media Evolution och Mobile Heights. Jag var alltså med under hela den framskridningsprocessen, vilket var jättehäftigt, förklarar hon. Efter att ha arbetat med utvecklingen av digitala medier på Näringslivsutvecklingen Skåne, kände Karin Johansson-Mex att hon ville tillbaka till filmen, varpå hon fick på Nordisk Panorama, vilket är en organisation som arbetar för alla producenter inom kort- och dokumentärfilm i Norden. Utöver det, är de ansvariga för festivalen Nordisk Panorama, som årligen brukar hållas i Malmö. – Det slutade då med att jag började jobba i Danmark som chef för den här organisationen som svarade upp mot nordiskt ministerråd. Då handlade det mycket om att hjälpa och stötta filmpro