Tindingen Kosmetik nr 4 2018 1
Parfymhuset Memo International SA Etablerades: 20
07. Grundare och ägare: Clara och John Molloy. Huvudkontor: Genève, Schweiz. Varumärken: Memo Paris, Floraïku, Hermetica. Finns i: 35 länder. Största marknader: Europa, USA, Ryssland och Mellanöstern. skapat hantverksmässiga dofter och varumärkeshistorier ihop med våra parfymörer känner vi att vi har skapat något som kan förändra industrin och synen på dofter. Hur skulle ni kort vilja beskriva Memo Paris och Floraïkus dofter? Clara: – Memo skulle kunna vara en roman och Floraïku en kort dikt. Båda har sina egna rytmer och sin egen berättelse och själ. Vilka nyckelingredienser ingår i dofterna? Clara: – För Floraïku finns ledtrådarna i de tre japanska ceremonierna, som definierar varje samling: kodo, rökelse, ocha, te, och ikebana, blommor. I Floraïkus och Memo's parfymer finns mer än 50 procent naturliga ingredienser. – Vi älskar att använda vackra och ibland mycket dyra högkvalitativa ingredienser, men bärarna blir kära i doften och själva berättelsen. John: – En av Memo Paris viktigaste ingredienser är läder, hjärtat i vår viktiga Cuir Nomades–kollektion, med irländskt, italienskt och afrikanskt läder. Det är det enda parfymmärket i världen som har ett så brett och framgångsrikt utbud av läderbaserade dofter. Varifrån kommer de? Var sker tillverkningen? Clara: – Alla våra dofter tillverkas i Frankrike. Vilka är parfymörerna bakom dofterna? – Vi samarbetar med ett antal parfymörer inklusive Aliénor Massenet och Sophie Labbé. För Moroccan Leather, vår senaste doft, samarbetade vi med Daniela Andrier, känd för att skapa irisbaserade dofter. För Tiger's Nest, som också släpptes i år, samarbetade vi med Karine Vinchon Spehner. Vilka är bästsäljare – de mest älskade av era dofter? John: – Det beror på land och säsong. En del kunder byter till exempel från Ilha Do Mel till Russian Leather vid övergången till vinter. Lalibela och Irish Leather är ständiga favoriter och Marfa har blivit kult – en klassiker. Vad vill ni säga om flaskornas design? Clara: – Vi gör alla våra mönster internt. Vi försöker hitta idéer utanför boxen, det är det bästa sättet att hitta originalitet i vårt arbete. Vilka är era inspirationskällor? Var börjar skapandeprocessen? Clara: – Skapandet kan starta var som helst, liksom inspirationen. Det kan vara en målning i ett galleri, ett minne från en barndomsplats, ett flimrande landskap i ett tågfönster, en resa och dofter som kommer tillbaka till mig och då får ett eget liv. Ni älskar att resa. Exempel på platser som särskilt har inspirerat er? Clara: – Lalibela in Ethiopia är så inspirerande. Det var vår första parfym och jag är verkligen stolt över att denna parfym berättar om en förtrollande plats och ett magiskt land. Vilken är er målgrupp? Vilka är bärarna av era dofter? Clara: – Ingen speciell. Er plan för en framtida expansion och Sverige? Clara: – John vill komma tillbaka hit och utforska er vackra landsbygd. Kosmetik 4-2018 7