NG Sthlm 1
ÅRETS BÄSTA SVENSKA ALBUM 2022 Nöjesguidens musik
redaktion har valt ut sina favoritalbum från året som gått. Musikredaktionen består av Natalie Mourad, Love Carbin, Raffaella Lindström, Leonard Lukic, Andreas Pettersson, Frida Windelhed, Alexander Hasselfors och Emma Thimgren. MOONICA MAC – PART TWO Moonica Macs andra album släpptes i maj kom som en frisk fläkt. Den tidlösa musiken är elegant, drömsk och får romantiken att växa i bröstet. Mycket tack vare de ärliga textraderna, som inte gör sig besvärligare än vad det måste vara. Ibland är kärleken inte svårare än att man bara vill utbrista “du är så fin”. Samtidigt sprakar det om musiken. Här gifter sig en mängd olika instrument och inspirationskällor; syntar, stråkar, jazz, folkpop och ett oväntat rap-avslut med Cleo. Raffaella Lindström JONATHAN JOHANSSON – OM VI FÅR LEVA Jonathan Johanssons senaste album innehåller några av de bästa texter som skrivits på svenska på många, många år. Musiken - en blandning av syntpop, stråk och förvånansvärt lågmälda, industriella beats bär texterna med lättja. Och när text och musik smälter samman skapar de både otrolig poesi och riktiga hits, särskilt På Boulevarden och Amerika. Ingen annan kan sjunga som han. På Om Vi Får Leva får livet ta plats. I det vackra och det fula, men främst i allt mittemellan. Love Carbin GINA DIRAWI – MEET ME IN JANNAH Efter debutalbumet kunde inte någon längre tveka på Dirawis kliv in i musiken. På skivan möts den arabiska och svenska kulturen i en blandning av arabisk folklore och svensk melankoli, vilket ger läckra skärningspunkter. Produktionen av Björn Yttling och Freja Drakenberg är både smakfull, känslomässigt dynamisk och luftig. Men främst är det Dirawis röst som imponerar när den klättrar ut i melodiska utsvävningar och lättfotad rör sig mellan språken. Emma Thimgren ANT WAN – THE ONLY WAN Återigen lyckades Ant Wan ta mig med storm. Pennan brann som vanligt och med albumet The Only Wan visade han varför han är en av Sveriges bästa låtskrivare. Berättelserna är djupa och gripande, Råbyrapparen hittar en fin balans mellan poesi och medryckande beats. Albumet skildrar krossade drömmar, sår som aldrig läker, vemod och samhällets råa sida, men det bemöts med kärlek och hopp. Ant Wan bjuder på en oförglömlig upplevelse med en aura uppbyggd av äkthet och seriositet. Leonard Lukic JOAKIM BERG – JAG FORTSÄTTER GLÖMMA Det var många som fick skyhöga förväntningar när Joakim Berg gick ut med att hans första soloalbum – det som aldrig skulle bli av – stod för dörren. Som en av landets absolut främsta låtskrivare har han den enastående förmågan att göra allt han rör vid till guld, och på Jag fortsätter glömma fortsätter han den trenden. Det är på många sätt ett storslaget album, fullt av nostalgi, fantastiska texter och ett musikaliskt uttryck som både känns igen från Kent samtidigt som det känns nytt. Den avslutande låten Rubicon är dessutom en av de bästa låtarna han har skrivit. Och det säger en hel del. Alexander Hasselfors 50 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2022 SARA PARKMAN – EROS AGAPE PHILIA Jag vet att jag är sen till folkfesten, men Sara Parkman blev årets upptäckt för mig. Vilken hemsökande röst, vilka lockande berättelser, vilken mäktig ljudbild! Eros Agape Philia är ett fulländat och välproducerat svenskt folkpopalbum med stråkar, mungiga, elektroniska beats och lager på lager av vackra stämmor. Det är mystiskt och vackert men också popdängigt. Parkmans sound liknar irländska Hozier, norska Aurora, och på något märkligt sätt Astrid Lindgren. Frida Windelhed LITTLE JINDER – SALTA DIAMANTER Jag var livrädd innan Little Jinder släppte sitt fjärde svenska album. Det hade gått fyra år sedan det senaste och hon hade släppt ett mixtape däremellan. Men skräcken var kortvarig, för Salta diamanter är det enda jag velat lyssna på i år. Det är mindre elektroniskt och rebelliskt, och mer organiskt och autentiskt än förut. Men det brustna hjärtat och den Jinderska melankolin är kvar, nu i dess bästa paketering någonsin. Det är få som lyckas växa och utvecklas med sitt sound på samma sätt som hon gjort, och det finns fortfarande ingen som gör svensk pop som Little Jinder. Natalie Mourad SAHARA HOTNIGHTS – LOVE IN TIMES OF LOW EXPECTATIONS Jag gillar verkligen Sahara Hotnights gamla fartfyllda dängor, men comeback-albumet som släppte i våras var något helt annat än fartfyllt. Förvånansvärt nog var det avskalat, lugnt och lättsamt. Förvåningen över detta resulterade däremot inte i någon besvikelse. Tvärtom. Musiken är ren och skär feelgood pop/rock som kan förgylla både duschen, middagen och förfesten. Med andra ord passar skivan bra i många olika sammanhang. Visst, flera låtar liknar varandra, men det gör inget eftersom alla är så pass sköna och välgjorda. Pricken över i:et är skivans sista spår, Leander, som är en av den tiospåriga plattans bästa låtar. Den är lugn, fin och avskalad på ett superhärligt sätt. Andreas Pettersson