HSB Uppdraget 1
förvaltningstjänster Köhantering 1 MÅNGA BRF:ER H
AR stor efterfrågan på uthyrningsobjekt, såsom p-platser och förråd. Ofta är efterfrågan större än utbudet, vilket ger köer som ska administreras. Med HSB Köhantering får styrelsen överblick över kösituationen och slipper den tidskrävande hanteringen. – Det är en automatiserad självservicetjänst där den som står i kö kan se alla hyresobjekt, liksom reglerna kopplade till dem, och kan anmäla sitt intresse för de objekt som är tillåtna att hyra, förklarar Jane Gustafsson på HSB Affärsstöd. Tjänsten håller koll på regelverk och avflyttande, samt skapar och publicerar lediga hyresobjekt per automatik. – Medlemmarna i brf:en kan prenumerera på alla eller enstaka hyresobjekt för att inte missa när något blir ledigt, säger Jane. Tjänsten som lanserades 2019 finns från och med våren 2023 i en ny version som ger styrelsen mer insyn kring vilka som står i kö, hur många prenumeranter hyresobjekten har och vilka regler som gäller. Överlåtelser 3 Arvoden & utlägg 2 HSB ARVODEN & UTLÄGG är en ny e-tjänst som gör det lättare för brf-styrelser att administrera och ha koll på ledamöternas arvoden, utlägg och ersättningar. – Den främsta fördelen är att styrelsen slipper hålla ordning på handskrivna blanketter och papperskvitton. Alla arvoden, utlägg och ersättningar registreras och kontrolleras digitalt. Du behöver heller inte skriva ut och attestera något för hand. Allt sköts i systemet, säger David Schelin på HSB Affärsstöd. Arvoden & utlägg har en inbyggd granskningsprocess som säkerställer att ärenden granskas och attesteras av rätt personer och på rätt sätt. Du kan inte granska din egen begäran om utbetalning. – Som styrelseledamot kan du däremot se vad du fått utbetalt tidigare samt vad ditt ärende har för status, säger David. Tjänsten kan även användas för att administrera medlemmars utlägg för föreningens räkning. Det är dock bara styrelsen som har åtkomst till systemet. HSB ÖVERLÅTELSER ÄR en populär e-tjänst som har funnits i drygt tio år men som nu uppdaterats med ny design och fler funktioner. Tjänsten används vid överlåtelser av bostadsrättslägenheter, och är till nytta för såväl styrelser som mäklare och HSB-medarbetare. – Genom det digitala flödet kan ärenden följas och hanteras snabbt av samtliga involverade parter, som också kan kommunicera med varandra via verktyget, säger Jane Gustafsson på HSB Affärsstöd. Tjänsten sköter överlåtelseprocessen och ser till att alla delar hanteras på rätt sätt. När ärendet har avslutats rensas kreditupplysningar och bilagor med personuppgifter per automatik efter 30 dagar. – Nyttan för brf:en är framför allt att styrelsen får en komplett överblick över alla överlåtelser och stöd för sin medlemskapsprövning, avslutar Jane. Vill du få mer info … … om tjänsterna och veta i vilken utsträckning de erbjuds i din region? Kontakta din HSB-förening. Samtliga tjänster levereras med en manual. ↖ HSBs digitala tjänster nås via Mitt HSB och kan användas på surfplatta, telefon eller dator. # 2/ 2023 uppdraget 29