Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Elitstyrkan på bron
»VI GÖR NÅGOT SOM EGENTLIGEN INTE ÄR MÖJLIGT.« —
”35-gubben” Mats Larsson D TJÖRNBRON Var: Går över Askeröfjorden mellan Tjörn och Stenungsund. Konstruktion: Snedkabelbro. Längd: 645 meter. Bredd: 15,5 meter. Byggår: 1980. Pylonernas höjd: 115 meter. Längsta kabeln: 161 meter. Vikt 14 ton. Antal kablar: 64 st. Kablarna köps från Italien. Om en kabel skadas kan det ta upp till ett år att få fram en ny. hugget. Magnus Johansson är en 35-gubbe. Han har varit med sedan Svevia började byta ut kablarna 2015. Kvällens kabel, nummer 35 i ordningen, ska hängas upp på brons mittspann. Med en vikt på nästan 14 ton och en längd på 161 meter är den tyngsta och den längsta på hela bron. Den gamla kabeln, som plockades ner kvällen innan, ligger nu gammal och sliten utsträckt et är sen kväll när betongarbetaren Magnus Johansson PÅ PLATS I STENUNGSUND Cenneth Niklasson öppnar grinden till hissen och trycker på knappen. Han är på väg upp i pylonen. Åtta minuter senare når han tvärbalken mellan de två enorma benen. En spiraltrappa i stål leder honom vidare ännu högre upp, mot ett litet trångt utrymme. Det är där, 73 meter över brobanan, som ena ändan av nattens kabel ska monteras. Nere på bron står resten av det erfarna gänget. De är omkring 15 personer, alla med ett gemensamt mål, att få kabeln på plats. Ett arbete där enorma vikter ska förflyttas med millimeterprecision. Samtidigt är det en kamp mot klockan. 04:30 ska trafiken börja rulla igen. Folk ska till jobbet. Ett enda misstag kan få förödande konsekvenser. – Man får ett rejält adrenalinpåslag när man jobbar med det här, säger Magnus Johansson. 66-åringen har varit med länge i byggsvängen och jobbar på övertid. Men kabelbytena på Tjörnbron håller honom kvar. – Det här är det mest spännande pålängs broräcket, redo att skrotas. Det finns fler 35-gubbar på bron den här kvällen. Den mest givna av dem alla är den tidigare snickaren Mats Larsson, platschef på Svevia sedan 2013. Huvudanledningen till yrkesbytet var just kabelbytena. Mats Larsson hade en idé om hur de skulle gå till. – Jag har alltid gillat att klura ut saker. Allt finns nedskrivet här, säger Mats Larsson och visar upp ett tummat skissblock. Där finns alla instruktioner. Om hur vajrar, klämkoppel, bärgare, domkrafter, vinschar och kranbilar alla måste samspela därute på bron. Förutsättningarna gör kabelbytet så svårt. Om de fick stänga av bron helt från trafik under en vecka skulle de kunna använda stora lyftkranar och fixa allt enbart i dagsljus. Nu är det inte möjligt på
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Byggbikten
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Så farliga är vibrationerna
Byggnadsarbetaren Trivs på äldsta byggfirman
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Vanligaste olyckorna
Byggnadsarbetaren Här görs 100000 skyddsskor
Byggnadsarbetaren Därför bär målarna vitt
Byggnadsarbetaren Byggkultur
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor