Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Elitstyrkan på bron
REPORTAGE Med hjälp av ett klämkoppel vinschas ka
beln mot toppen. att lyssna. Carl Larsson lägger mikrofonen mot läpparna. ”Stopp. Kranbilar framdragning fem meter. Starta på min signal. Tre, två ett.” Ute på brobanan trycker kranbilsföraren och 19-gubben Nicklas Libell lite lätt på sin joystick. Han har stropparna runt slutet på kabeln, ett enormt vadderat metallhuvud. Huvudet dras mot pylonen, några centimeter över marken. – Gängorna på huvudet får inte skadas. Det är mitt ansvar att se till att det inte händer. Då får vi problem senare. säger alla att det vi gör är svårare än någonting som de någonsin gett sig på, säger Mats Larsson. Lyftet den här kvällen flyter på. Svaga vindar. 6 grader. Perfekt! Det finns inga regler för vilket väder som är acceptabelt. Det krav Trafikverket har är att arbetet måste ske ”säkert”. En supermåne kastar sitt starka sken över Askeröfjorden. Varselkläder lyser upp. Fixerade blickar mot kabeln som sakta rör sig upp mot fästpunkten högt upp på pylonen. Där sitter Magnus Johansson och följer färden. Där är även Mats Larsson son, Carl Larsson, som är en så kallad spelande tränare fast på bygget. Han är arbetsledaren med arbetshandskarna på. – Det kan inte bli mer extremt än det är jobbet eftersom det är så många rörliga punkter samtidigt. Det är ett samlyft mellan två som kör vinschar, tre som kör kranbil och en som kör bärgningsbil. Alla kör samtidigt och dessutom ser vi inte vararandra, säger Carl Larsson. Målet under lyftet är att få en så liten båge på kabeln som möjligt. Uppe i tvärbalken i tornet står en våg som visar hur mycket vinschen har i drag. Allt eftersom vinscharna lyfter eller sänker kabeln så drar bärgningsbilen fram mer kabel så att vikten är så låg som möjligt. En större båge på kabeln skulle kunna få kabeln att kana okontrollerat. Samtidigt håller en kranbil ut kabeln så den inte kommer i kontakt med de kablar som sitter på plats och passeras på vägen upp. Hela lyftet orkestreras via komradio. Om någon behöver säga något så börjar de med att säga – stopp. Då stannar alla för En bit in på natten sitter kabeln fast uppe i pylonen. Det är då klämkopplet, där vajern till vinscharna kopplats, ska skruvas bort. En klättrare firar sig som en skuggfigur ner från pylonens topp och får jobbet gjort. En annan är backup om en räddningsinsats skulle behövas. Efter det påbörjas arbetet med att dra kabeln åt andra hållet. Kranbilar och bärgare byter position. Kabeln ska sträckas och huvudet ska förankras i fästet nere på brobanan med hjälp av en enorm mutter på 260 kilo. Klockan 04:25 är kabeln uppspänd och klar. Fem minuter senare rullar den första personbilen över bron. – Vi hann i tid. Det krävs hög tillit mellan alla som arbetar här. Alla måste ta sitt ansvar. Det är verkligen så, säger Mats Larsson. Om några veckor är det dags att samla elitstyrkan igen. Om vädret tillåter kommer Mats Larsson att kunna titulera sig 36-gubbe. ● ”Spelande tränaren” Carl Larsson visar upp muttern som håller fast kabeln nere på bron. Vikt 260 kilo. Ett snillrikt system med vajrar i pylonen lyfter kabeln mot toppen. 24 BYGGNADSARBETAREN #9, 2024 FOTO: CENNETH NIKLASSON FOTO: CENNETH NIKLASSON
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Byggbikten
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Så farliga är vibrationerna
Byggnadsarbetaren Trivs på äldsta byggfirman
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Vanligaste olyckorna
Byggnadsarbetaren Här görs 100000 skyddsskor
Byggnadsarbetaren Därför bär målarna vitt
Byggnadsarbetaren Byggkultur
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor