Maskinkontakt 1
Transport MK 7/20 Elfordon skapar nya ör landets
verk ädestäder Elfordon skapar ny r för landets v Ett krockskadat elfordon innebär helt nya risker för landets bilverkstäder. Men i dag saknas både riktlinjer och kunskap för hur dessa fordon ska hanteras på ett säkert sätt. – Vi har alldeles för lite kompetens kring elfordon ute på verkstäderna, det innebär nya risker, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening. I dag fi nns det cirka 33 000 rena elbilar och 45 000 elhybrider på landets vägar. Kanske inte så många i dagsläget, berättar Bo Ericsson, men samtidigt poängterar han att den årliga försäljningen är cirka 300 000 fordon och andelen elfordon ökar snabbt. Fortfarande är många av elbilarna relativt nya och omfattas av garantiåtaganden, vilket gör att de oftast hamnar hos märkesverkstäderna med viss specialkunskap kring de egna modellerna. Men i takt med att andelen elfordon ökar, kommer kraven på alla verkstäder att öka. – Det fi nns elbilar som har spänningar på upp till 900 V, för att hantera dessa måste du ha baskunskaper som en elektriker. På SFVF håller man nu på att titta på hur man ska öka kompetensen på verkstäderna och Bo Ericsson menar att det troligen kommer att krävas fl era kompetensnivåer. – I normaltillstånd är ett elfordon inte farligare än andra fordon, men ofta är det inte normaltillstånd när fordonet är på verkstad. Krockskadade fordon Ett exempel som Bo Ericsson lyfter fram är krockskadade elfordon, som är ett stort problem där fortfarande mycket är okänt. Vi vet att när elfordon krockar kan batterierna skadas och vi vet att skadade litiumjonbatterier kan kortslutas och börja brinna, genom en så kallad termisk rusning. Inte sällan efter några dagar. 60 www.maskinkontakt.se Bo ger ett exempel: – Om jag en söndag krockar min hybridbil i Lysekil på Västkusten, den börjar inte brinna men krockkudde löser ut, ska jag då utgå från att batteriet är skadat? Ja, säger forskarna. Om bilen sedan ska transporteras ner till Hedins bil i Göteborg, vad gäller då, frågar sig Bo Ericsson. – Kan bärgaren då ta bilen på färjan över Gullmarn och sedan köra den genom Tingstadstunneln i Göteborg. – Och vad gäller på Hedins, om det är helg, kan man ställa den krockskadade bilen utanför verkstaden tillsammans med hundra andra bilar? När bilen sedan kommer in på verkstaden och sitter i en lyftbänk, vad gäller då? – Vi har krockade bilar som har självantänt efter tre veckor. Byte av battericeller En ytterligare kompetensnivå inom elfordon är hantering av själva batterierna. Att byta ett batteri är relativt lätt och Bo Ericsson menar att vi på sikt säkerligen kommer att få se speciella batteriverkstäder. – Här kan det både handla om att byta ut gamla batterier eller produktfel där enskilda battericeller behöver bytas ut. Ett vanligt fordonsbatteri kan innehålla så mycket som 9 000 enskilda celler och i bussar eller lastbilar är batterierna gigantiska. – Men rent utbildningsmässigt är det inga märkvärdiga saker. En vecka räcker säkert. I dag tillhandahåller biltillverkarna den här typen av utbildningar, men på sikt måste utbildningarna vara märkesneutrala. Initiativ till branschstandard I vintras tog Säkerhetsgruppen för fordon (SGF) initiativ till att ta fram en branschstandard för elfordon. I SGF ingår en rad aktörer som kommer i kontakt med dessa problem. Vid kollision med en elbil är ofta polis först på plats, sedan brandkår och ambulans, därefter kommer bärgaren, verkstaden och sist bildemonteringen. – I den här omställningen som fordonsbranschen genomgår är det viktigt att skapa gemensamma standarder som är tydliga och som kan gälla för alla aktörer, säger Bo Ericsson a ri