Maskinkontakt 1
MK 7/20 Transport isker sker r Däremot tror han i
nte att en certifi ering av verkstäder är aktuell i dagsläget. – Det fi nns redan arbetsmiljöregler som säger att arbetsgivaren är ansvarig för att de anställda har den kunskap som krävs, det är dessutom ett personligt ansvar och räcker nog rent juridiskt. Bo Ericsson menar att det idag inte fi nns några prövade släckningsmetoder på hela bilar eller batterier. De tester som har gjorts är endast på delar av batterienheter. Samma sak gäller med s k brandfi ltar. Eftersom litiumbatterier är självförsörjande på syre släcks inte batteribranden när täcket läggs över bilen. När täcket dras bort startas branden igen. Däremot kan täcket vara bra för att inte sprida branden till närliggande brännbara bilar, byggnader etc. Ny släckmetod Flera aktörer har uppmärksammat de ökade riskerna med elfordon och svårigheten att släcka bränder i litumjonbatterier. En av dem är GPBM Nordic som sedan en tid tillbaka samarbetar med Cold Cut Systems och Dupré Minerals för att utveckla en säker släckmetod för att släcka och säkra moduler med elbilsbatterier. – Lösningen bygger på två delar, dels Cold Cuts skärsläckare Cobra, dels vårt unika släckmedel med AVD, säger Melker Lang produktutvecklare på GPBM Nordic. Cold Cut Systems lanseringen av den nya släckmetoden kommer att ske under 2020 och vänder sig till Räddningstjänster och bilindustrin runt om i Europa och Norden. Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder. www.maskinkontakt.se 61