Marknad_Ostergotland 1
NÄRINGSLIV Sju av tio bedömer att deras omsättnin
g kommer att öka. Det visar en ny undersökning med svenska e-handelsföretag, utförd av Kantar på uppdrag av DHL. SJU AV TIO SVENSKA E-HANDLARE RÄKNAR MED TILLVÄXT 2025 TROTS UTMANINGAR TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Svenska e-handlare ser goda tillväxtmöjligheter 2025. Sju av tio bedömer att deras omsättning kommer att öka. Det visar en ny undersökning med svenska e-handelsföretag, utförd av Kantar på uppdrag av DHL. Ännu fler, åtta av tio, ser potential att växa på nya marknader utanför Sverige. De största hindren för svenska e-handlares internationella expansion är logistikutmaningar och komplexa exportregler utanför EU. Trots lågkonjunktur med fortsatt låg köpkraft hos konsumenterna och hård konkurrens från utländska lågprisaktörer, uttrycker många svenska e-handlare framtidstro. Studien, som genomfördes i september och oktober 2024, bygger på intervjuer med 189 små och medelstora svenska e-handelsföretag och belyser både tillväxtpotential och hinder. – Undersökningar om e-handelns utveckling brukar utgå från konsumen20 terna. För första gången har vi i stället ställt frågor till e-handlarna. Resultatet är en positiv överraskning som kan markera en vändpunkt för e-handelsföretagen. Många e-handlare har haft det tufft de senaste åren, säger Johan Widman, e-handelschef på DHL Sverige. E-handlarna ser stor potential till expansion utomlands, framför allt de som redan är etablerade på flera marknader. Samtidigt lyfter nästan hälften av företagarna fram logistik som det största hindret, där faktorer som höga fraktkostnader och komplexa regelverk utanför EU utgör utmaningar. Brister i den egna marknadsföringen är ett annat hinder, enligt e-handlarna. – Idag måste man anpassa både sin webbshop och sin marknadsföring till den lokala marknaden för att lyckas internationellt. Den snabba utvecklingen inom exempelvis AI och köp via sociala medier kan innebära att många e-handlare upplever det som svårt att hänga med, säger Niklas Stenman, affärsutvecklingschef för e-handel på DHL Sverige. Han ser samtidigt goda möjligheter till internationell expansion för svenska e-handlare. – E-handeln har mognat och den gränsöverskridande handeln växer. Svenska e-handlare har generellt ett sortiment som håller en hög kvalitet som uppskattas internationellt. Dessutom ligger vi mycket långt fram i digitaliseringen, säger Niklas Stenman. Rapporten innehåller också insikter från branschexperter om hur e-handlare kan expandera sin affär. Bland annat kring lokalanpassning. Framgångsrika e-handlare är skickliga på att anpassa sina webbutiker till de marknader de vill etablera sig på. Att förstå lokalt språk, bildspråk, digitala kanaler, betalningsmetoder och leveransförväntningar är avgörande. Ytterligare en insikt kring hur e-handlare kan expandera sin affär berör transparent och flexibel logistik. Logistik skräddarsydd utifrån kundens behov är en nyckel till framgång. Full spårbarhet för både återförsäljare och kund är viktigt. Ytterligare ett råd är att komplettera verksamheten med ett showroom. Med en fysisk butik öppnas en ny försäljningskanal. I ett showroom kan e-handlare visa upp och sälja sina produkter även utanför den digitala världen. Viktiga slutsatser från undersökningen: • Framtidstro: Sju av tio e-handlare förväntar sig ökad omsättning 2025, där nyare företag och de med bredare internationell närvaro är mest positiva. De främsta skälen till e-handlarnas optimism är att de väntar sig ökad efterfrågan, bättre konjunktur och växande köpkraft hos kunderna. • Expansion: Åtta av tio e-handlare ser potential att växa på internationella marknader, med störst möjligheter i Norden. Hälften av företagen tycker att förutsättningarna för export är goda. De företag som redan exporterar till många länder tycker det i störst utsträckning. • Logistikutmaningar: Logistik och frakt utgör största hindren för internationell expansion. Krångliga lagar och regler försvårar för export utanför EU. • Konkurrensfördelar: EU-medlemskapet, den svaga svenska kronan och Sveriges goda anseende ses som viktiga fördelar vid export. • Marknadsföring och teknikutveckling: Många e-handlare efterfrågar förbättrad marknadsföring och utvecklade tekniska plattformar för att lyckas i den internationella konkurrensen. ®