Marknad_Ostergotland 1
MOTOR INGET STOPPAR OSS NU TEXT: WILLY PRISKE OCH
JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Vi ser oss nödsakade att börja med en liten varning till alla som sätter miljöaspekten främst när det gäller valet av bil. Ni bör sluta läsa här! Denna text handlar nämligen om hur vi med stor behållning provkört nya Toyota Land Cruiser 250. En fyrhjulsdriven terrängkryssare på över 2,5 ton som med lätthet sörplar i sig över en liter diesel milen utan någon som helst elektrifiering. Tja, förutom ett 220 volts eluttag i bagaget. För att inte framstå som bakåtsträvare vill vi för tydlighetens skull poängtera att ingen av oss missat anledningen till elektrifieringen av världens bilbestånd. Men det finns faktiskt behov som dagens miljöbilar inte kan tillgodose och framkomlighet är en sådan. Toyota Land Cruiser måste helt enkelt kunna ta sig fram till jordens alla avkrokar vid inte minst krig, 30 svält och naturkatastrofer. Land Cruiser lanserades 1954 och har sedan dess stadigt utvecklats. Nu lanseras den åttonde generationen och det är en fullsmetad historia som kan bli din från 949 900 kronor. Då ingår fem bekväma tillika läderklädda sittplatser och om du hostar upp ytterligare 15 000 blir japanen sjusitsig. Vilken modell du än väljer så ingår mängder av standardutrustning - inte minst en mäktig ljudanläggning från JBL som inkluderar fjorton högtalare. Samtidigt som vi lyssnar på Black Jacks dansdänga ”Inget stoppar oss nu” så kan multimediaskärmen på 12,3 tum visa livebilder från fyra kameror samtidigt – inklusive en som håller koll på bilens undersida. Även körhjälpsystemen är av senaste snitt och hela bilen har förbättrats avsevärt. Alla som varit med ett tag vet att trender kommer och går medan traditionella värden består. Toyota Land Cruiser är fortfarande pålitligheten själv och har lärt sig läxan efter 71 års gyttjebrottning. Vad sägs om en kraftig ramförstärkt bottenplatta, avancerad fyrhjulsdrift med låsbar mittre och bakre differential, hög och lågväxel samt ett vadningsdjup på 70 centimeter? Lägg till detta urkopplingsbara främre krängningshämmare som ger bättre spelrum för framhjulen så har vi en terrängbil vars fulla kompetens få kommer att nyttja. Dieselfyran på 2,8 liter ger 205 hästkrafter men framför allt ett vridmoment på 500 Newtonmeter. Vill du i stället ta hästarna med dig och har rätt körkort så får 3,5 ton hängas på dragkroken. Om några elbilsfantaster trots allt läst så här långt kan vi trösta er med att det faktiskt kommer en hybridversion längre fram… Tekniska data för Toyota Land Cruiser 250 Executive 2,8 TurboMotor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cyl. Max effekt 205 hk vid 3 400 varv/ min. Max vridmoment 500 Nm mellan 1 600-2 800 varv/min. Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. Hög/lågväxel. 8-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 12 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 285, längd 493, bredd 198, höjd 194. Tjänstevikt 2 560. Dragvikt 3 500. Bränsletank 80 liter. Prestanda: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12 sek. Förbrukning/miljö: 10,7 liter per 100 km blandad körning. CO2: 280 g/km (WLTP). Pris: 949 900 kronor + 15 000 kr för 7-sittplatser. + Plus En av världens bästa terrängbilar Komfort och utrymmen Dragvikt på 3 500 kilo Utrustning - Minus Årsskatt på 30 205 kronor första 3 åren Förbrukning och miljöaspekten ®