ÅRSRAPPORT 2019 1
ÅRSRAPPORT 2019 Stora digitala möjligheter för sko
gsbrukets värdekedja
ÅRSRAPPORT 2019 Programstyrelsen: Digitala lösning
ar förbättrar både för arbetsmiljö och skogsmark
ÅRSRAPPORT 2019 Holmen Skog ökar kunskapen för att
hitta nya affärer och strategi
ÅRSRAPPORT 2019 SCA skannade 50 000 hektar
ÅRSRAPPORT 2019 När kommer robotarna?
ÅRSRAPPORT 2019 Simuleringsbaserad design utveckla
r terrängkörning EFFEKTIVT SKOGSBRUK Simuleringsbaserad design utvecklar terrängkörning Genom att simulera maskiner och terräng utvecklar forskare vid Umeå universitet beslutsstöd för förare av skogsmaskiner och i förlängningen till förarlösa maskiner. Forskningen har också resulterat i att företaget Olofsfors börjat experimentera med designen av band till skogsmaskiner i simuleringsmiljö. Martin Servin är verksam vid UMIT Research Lab vid Umeå universitet. Han är också medgrundare till Algoryx, ett spin‐off företag från universitetet inom visuell och interaktiv simulering. Algoryx har erfarenhet från utveckling av automationslösningar för gruvnäringen, en kunskap som nu tas vidare till utvecklingen av skogsmaskiner inom Mistra Digital Forest. – För tio år sedan startade vi ett samarbete med LKAB om simulering av maskiner som hanterar partikelmaterial. När vi byggde programvaran tänkte vi på flera användningsområden. Det innebär att den bland annat nu går att använda för terrängfordon, berättar Martin Servin. När tunga maskiner körs i skogen kan kompaktion uppstå på djupet i marken. Detta gör det svårare för rötter att bildas och växa. Det kan också medföra att näringsämnen inte kan strömma som de brukar och att vattentillförseln i marken kan förändras. – Det innebär att tillväxten och ekosystemet i skogen kan påverkas negativt vilket ger både ekologiska och ekonomiska förluster, säger Martin Servin. Men mycket är fortfarande okänt om när och hur markskador uppstår och hur allvarliga de är. Det är några av utmaningarna forskarna vill hitta en lösning på. – Vi utvecklar digitala lösningar så att maskiner kan registrera i vilken terräng de befinner sig i och hur de bör bete sig för att inte köra fast. Vi ser också på vad som orsakar skador i marken och hur de kan undvikas. Målet är att skapa beslutstöd för förare att hitta bästa vägvalen och framdrivning. I förlängningen kan det lägga en grund för hur självkörande eller fjärrstyrda fordon kan framföras i terräng, förklarar Martin Servin. Digitala modeller I arbetet med simuleringsbaserad design skapas först modeller som därefter simuleras och analyseras. Det i sin tur gör det möjligt att arbeta med optimering. – Vi börjar med att bygga en digital terrängmodell. Vi kan skapa bäriga, fasta eller svaga marker. 18 Foto: John Deere/Olofsfors
ÅRSRAPPORT 2019 Samarbete med Kanada
ÅRSRAPPORT 2019 Skogstekniska klustret: Digitala l
ösningar ökar värdet för kunder, personal och samhälle